Anitas blåa blogg

Alla inlägg under maj 2011

Av Anita - 20 maj 2011 08:19

Hej vännerna!

Tack för era gulliga och rara kommentarer. Ni vet väl att jag svarar på dom varje gång ni skriver?


Vi har fått en ny blå skönhet till familjen. Det verkar ju som mc livet kan vara nåt för oss igen. Peter blev tokkär i denna mc, när vi var i Nässjö, då jag skulle köpa stövlar och handskar. Och få han habegär till nåt så vet vi hur det går med det. Har han möjligheter och resurser så köper han. Det är jag glad för ska ni veta. Den här läckerbiten kan man ju inte säga nej till.


  

En Yamaha Midnight Star 1900, stratoliner. Helt ny och helt fantastiskt skön att åka. Toppboxväskan ska bara vara på vid långresor/semester. En båge ska dit så småningom.


Vi gillar blått båda två. En del tror att jag valt färgen, men icke. Peter hade en blå motocykel innan. Den här har mest stått i garaget i 7 år! Tagits ut en fåtal gånger de sista somrarna. Det är en 04 årsmodell har den hade gått 1000 mil. Rätt otroligt, eller hur? Mascot Motor trodde inte det var sant. Inbytespriset blev väldigt bra på grund av detta. Kul!  

Också en Yamaha men jag vet inte namnet. Mc intresset har ju inte varit på topp om jag säger så. Men nu är jag körd. Kollar motorcylar och kläder. Och utflyktsmål.


För er som inte vet, kan jag berätta att Peter och jag åkte mycket mc innan vi fick våra kära barn. Vi semestrade bl a i Europa några gånger. Neråt Italienska rivieran och över till Monaco, sen på Franska rivieran. I Paris campade vi i Bologneskogen. Det skulle jag nog inte våga nu. Var på Jersey som var fantastiskt vackert. Holland, Belgien. Danmark några gånger... Ja, det var så vi upptäckte olika länder. Sen blev det charter när vi reste med barnen. Men jag kommer ihåg, unga som vi var, att världen öppnade sej. Det var fantastiskt att få uppleva andra länder med vad de åt, hur de bodde, statsbilder, naturen  osv. Det är tack vare Peter som jag har fått resa och upptäcka nya platser. Det är jag honom evigt tacksam för.


Jag har tagit hem turistbroscyrer på olika ställen i Sverige. Både nära och lite längre bort. Vad kul att kunna upptäcka obesökta ställen i Sverige på mc. Vi har inte varit i Bohuslän så mycket. Det är kustställena som lockar mest. Vättern runt blir en utflykt. Har vi inte åkt heller. Jag skulle kunna tänka mej att åka till Österlen. Där har vi inte varit. Åh, det finns mycket att se. Vi har sparat på Sverige lite. Har du nåt tips på vackra och mysiga ställen så skriv gärna en rad eller två.


Idag är jag ledig. Ja, t om måndag. Fyra dagar. Härligt! Vi hoppas på att kunna ta en båthelg. Till Hästholmen och Hjo. Så kommer det att bli i sommar. Ibland tar vi mc till nåt ställe, ibland tar vi båten. Båtvännerna har också motocykel, så vi får umgås vad vi än hittar på. Bra va?


Hoppas ni alla får en härlig helg. Med sol och värme som vi längtar efter.
Kram från ensomskautmedminälsklingshundpåpromeandidetvackra

  

Av Anita - 18 maj 2011 21:46

Hej vännerna!
Tack för er omtanke och värmande kommentarer. Kurr.
Jag var på Vårdcentralen i Gränna i eftermiddag och träffade en läkare. Min misstanke om njursten var rätt. Flera prover togs som jag får svar på framöver. Fick utskrivet stopiller som verkar snabbt. Och så skrev hon remiss på röntgen. Nu mår jag förhållandevis bra. Skönt att få veta vad det är som värker och hur jag ska förhålla mej. Bad även om ett prov på B12 för min trötthet. Imorgon jobbar jag, sen fotvård. Skönt. Fre-mån är jag ledig och då ska jag ta hand om mej lite extra. Jäsp, jag tror minsann sängen lockar. Nu.
Kram till er alla från ensomgillarPetersnyainköp

 

Av Anita - 17 maj 2011 21:14

Hej vännerna!
Ursäkta att jag inte skrivit på några dagar. Jag brukar inte skriva om sjukdomar och annat tråkigt. Men varför jag inte skrivit beror på att jag känt mej lite hängig. I ca två veckor har en obehaglig och olustig smärta kommit och gått. Min misstanke är att det är ena njuren som spökar. Emellanåt mår jag illa, känner mej febrig och ha ont. Trötthet som inte är normal. Vet inte om det har nåt samband med värken. Det är inte ett njurstensanfall för då skulle det göra olidligt ont.


 

Fakta om njursten finns här. Jag har ringt till Vårdcentralen i Gränna idag. Det fanns inga tider och jag ska ringa imorgon bitti igen. Tokigt att jag inte kan få en tid framöver utan måste ringa varje morgon. Nu lindrar jag värken med Diklofenak och det hjälper som tur är.


Usch, det är inget roligt att skriva om detta. Men livet är inte alltid roligt, eller hur? c",) Och vad är det man brukar säga... Man har aldrig roligare än vad man gör sej. Jag har roat mej med att titta på Jamie Olivers Italien på webben. Underbart program. Han är helt orädd när han reser till Italien och lagar italiensk mat till italienarna. :o) Titta på avsnitt 3 där Jamie får liv i munkarna. Underbart.


Kram till er alla från ensomharmångaroligheterpågång

  

Av Anita - 14 maj 2011 17:30

Hej vännerna!
Denna helg är jag ledig. Härligt. Vi tillbringar tiden nere i båten. Underbart. Solen tittade fram några timmar och det blev ljuvligt att sitta ute. Nu är vi hemma och hämtar frukostmat och ska köpa grillmat för ikväll blir det grillfest med båtkompisarna. Va kul!
Kram till er alla från ensombjödpåfikapåpiren

 

Av Anita - 12 maj 2011 21:43

Hej vännerna!
I eftermiddag har Anna, Lina och jag varit och fikat på Café Bulldog. Gott med hembakad fika. Stora kakor som vi fick dela på, Anna och jag. Tråkigt nog var det inga hundar med mattar/hussar där. Har varit lite lugnt några veckor, sa tjejerna som jobbade på Caféet. Det vore ju synd om vi hundägare inte tar en fika där då och då. Kruxet för mej är att Ami inte är med mej på jobbet. Hon är kvar i Gränna. Men vi kan åka in på en ledig dag förståss.


När jag kom hem till Gränna tog Ami och jag strandpromenaden till hamnen. Himlen var mörk bakom oss och vi hann inte riktigt fram till båten utan regn. Lite blöta blev vi. Men det gjorde inget. Jag tycker det är uppfriskande med regnet som kom igår och även idag. Frömjölet spolas bort. Jabba, min bil blev ju tvättad. Och Eventide likaså. Naturen behöver sitt. Ja, det är bra med regn bara det inte håller på för många dagar.

 

Martin tycker att Ami är lite lik Gromit. Jodå, det kan jag hålla med om. Men Gromit är släthårig och ser inte alls ut som en Lagotto. Men vet ni vad det är? Ögonen. Ami har lika charmiga och uttrycksfulla ögon som Gromit. c",)
Wallace & Gromit är underbara. Här är länkar till några filmer på YouTube


http://youtu.be/aSVD3nzsIyA


http://youtu.be/5395pqpGiiI


http://youtu.be/ozzjOQFOKt0


Kram till er alla från ensomärledigfre-sön=skönt

  

Av Anita - 11 maj 2011 22:11

Hej vännerna!
Jag har fått ett nytt erbjudande från Smartson att testa Lindahls Ryska Yoghurt. Eftersom vi gillar yoghurt av olika slag vill jag gärna testa denna produkt. Säkert god att använda som kall sås i sommar. Och till fräscha desserter.


Visst är det spännande med nyheter?
Kram från ensomvaritiEksjöpåmcidag=mysigstad

 

Av Anita - 10 maj 2011 23:45

Hej vännerna!
Idag gjorde vi en utflykt till Tovrida där vi haft vår sommarstuga. Jag har inte varit där sen vi sålde. Det är fyra år sedan nu. Vad roligt att återuppleva många härliga minnen från sommarstugelivet. Vår stuga låg precis vid sjön med egen brygga. Ja, det var en idyll och där vistades vi mycket. Men.. allt har sin tid och vi sålde den efter två års funderingar. När vi lämnat stugan så konstaterade vi alla att vi inte ville tillbaka och inte ångrade vårt val. Vi hade haft en underbar tid i Tovrida men andra intressen tog över. Framförallt båtlivet.


Igår träffade jag familjen som köpt stugan. Av ägarna som köpte av oss och som aldrig var där. Märkligt. Himla gulliga var de som ville visa vad de har för projekt. Och det var en del. Mycket hade de redan gjort. Det skulle bli källare med trappa ner utifrån. Vardagsrum skulle byggas ut på altan. Ny brygga. Ja, det var roligt att få träffa dom och få se vårt ställe.


Att våga förändra är att utvecklas. Eller hur? Nu lever vi och bor i Gränna. Har en fin båt i Vättern. Och på gamla dar ska vi ge oss på mc åkningen igen. :o)
Det är gott att leva.

Kram från ensomtrollartillbakainläggetsomförsvann

  

Av Anita - 9 maj 2011 21:53

Hej vännerna!
Underbar morgon, spegelblank sjö, njöt av en god frukost. Promenad med Ami. Körde in till jobbet. Fantastisk vy. Jobbade. Trevligt. Körde hem. Lite trött. Åt snabbmiddag. Tog Crabban och hämtade upp A. Vi åkte mot Uppgränna. Stannade till hos fd grannar. De bor fantastiskt vackert med storartad utsikt. Körde vidare till ängarna där vi plockade några gullvivior. Hittade inte så många. Men ljuvligt var det. Ami sprang lös och aktade sej för ormar. Vi också. Körde nercabbat tillbaka till Vättergatan. In och byta om till MC kläder. Drog iväg till Hästholmen med U och A. Vilket väder. Underbart! Och vackert så vi nästan svimmade. Caféet i Hästholmen var stängt. Körde vidare upp mot Omberg. Fick se Hästholmen från ovan och andra sidan. :o) Oj oj, vi nästan svimmade igen. Körde genom Bokskog. Solen lyste ner mellan bladverken. Såg platser jag inte sett förut. Bl a Heda. Det blev ett fikastopp på Vida Vättern. Mums vilka goa räkmackor. Varmt och så gott att sitta där. Fortfarande spegelblandk sjö. Inte en enda båt i sikte. Planerade några eventuella mc rutter som vi kan ta framöver. Körde ner till hamnen i Gränna för att kolla läget. Sen blev det överraskningsbesök för vännerna i Reaby. Glada blev de när jag kom sittande på bönpallen. Det har dom väntat på länge. Pratade om Gotland. Och annat. Jaha, sen styrde kosan hem till garaget. Wow, vilken underbar em/kväll. Den kan jag leva på hela veckan. Tack U och A för härligt sällskap. Och tips på fina ställen. Utsiktsplatsen över Hästholmen var kanon. 100%.


Kram från ensomskaåkamermcpåonsdag

 

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards