Anitas blåa blogg

Alla inlägg under december 2012

Av Anita - 31 december 2012 20:00

Hej vänner!
Nu är många igång och firar nyår kan jag tänka. På ett eller annat sätt. En del är på fest. Några firar ensamma. En del firar hemma med familj/vänner. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Eller hur? 


Eftersom jag varit liggande i influensa så tackade vi nej till att gå på fest. Peter, jag och Martin firar här hemma. Faktiskt så kan jag inte komma ihåg att vi firat själva någon nyårsafton. Men nu tycker jag att det är väldans mysigt. Det blir god mat. Nu väntar jag på att vår Creme Bruleé ska bli klar i ugnen. Den ska svalna och sen ska råsocker brännas på, så att det blir en tunn knaprig yta. Mm. Peter har önskat denna dessert. Få se om jag kan slå Petterssons Krog på Kärringön. Hi hi. Tror faktiskt inte det. Till förrätt äter vi pepparrotsfylld rökt laxrulle på grön bädd. Varmrätten består av oxfilé, potatisgratäng med västerbottenost och vitlök, rödvinssås. (Har jag aldrig gjort förut, men den blir bra)


 
När jag legat sjuk har jag verkligen längtat efter att få aptit igen. Den är tillbaka. Tack och lov. Och jag är på g igen. Härligt!
 
Året som gått summerar vi och pratar om vad vi tyckt varit bra och roligt kontra dåligt och tråkigt. Det där dåliga är det faktiskt inte så mycket med. Vilken tur! Det ska vara Peters gallstensbesvär förståss. Det enda jag kan komma på just nu. Men han opereades och slapp ha ont i fortsättningen. Skönt.
Mycket roligt har vi gjort. Och härligt. Båtsemestern bland alla fantastiskt vackra öar. Spaniensemestern som var solig och varm hela tiden. Det roliga har ju varit mitt nya jobb på Visingsö. Fantastisk tur jag hade där. Alla goa arbetskamrater och alla vi besöker i hemtjänsten. Det är lycka på riktigt. Jag är så tacksam. 
Kanske gör jag Årets lista någon dag framöver.


Nu ska vi fortsätta att mysa denna nyårskväll. 
Ha det gott alla. Och tack goa vänner för att ni finns.
Kram från ensomönskarerallaettgottnyttår2013
 

Av Anita - 29 december 2012 13:17

Hej vänner!
Hoppas ni alla haft en skön julhelg med allt vad den bjuder på. Vi hade det bra. Mysigt och skönt. Jag jobbade juldagen och annandag jul. Sen har jag legat sjuk och gör det fortfarande. Antagligen en eländig influensa. Det är inte mycket ork i mej nu kan jag säga. Ligger i sängen. Sover, lyssnar på radio, läser och tittar på film. Mycket mer orkar jag inte. 


 


Tiden står stilla när man blir sjuk. Eller hur? I alla fall för mej. Just nu vill jag bara bli frisk och vara på g igen. Men någon/några dagar till får kropp och knopp vila och kurera sej. Så måste det bli. 

Kram till er alla från ensominteärsjuksåoftatackochlov

 

Av Anita - 25 december 2012 10:57

Hej vänner!
Anna hade med en gosig vit vän. Den har flyttat in hos oss.
Kram från ensomskaivägojobbaiem

Av Anita - 23 december 2012 22:39

Hej vänner!
Vi har tagit kvällspromenad med vovvarna. Men det blev bara en kortis för oj, vad snö vi har fått.

   
Det blåser och yr. Det viner och tar i. Det blir jobbigt för alla tomtar som ska ta sej fram imorgon..
God jul alla vänner om vi inte hörs på ett tag. 
Stor kram och natti fnatti från ensomskanjutamestinneimorgon
 


Av Anita - 23 december 2012 15:15

Hej vänner!
Panikjulklapp? På nätet finns Wordle. Där kan du göra nåt sånt här:

Wordle: julordKlicka på bilden.
Ju fler ggr du skriver samma ord, ju större blir det.  Du kan välja färg på texten, layout och teckensnitt.
Kram från ensomgjortentillenvän

 

Av Anita - 23 december 2012 14:33

Hej vänner!
Dan före dopparedagen. Här städar vi och gör fint. Skinkan kokas och sillen ska läggas in. Julmusik spelas och ljus är tända. Många tomtar får stannar kvar i sina gömslen. Några är glada för dom har fått komma fram och fira jul med oss. c",) VIP tomtarna. Hi hi. Gran blev det ingen i år heller. Men en kruka tallris och en kruka granris så doftar det åtminstone lite julgrönt. Förresten så fuskar jag till det med doftljus från Yankie Candle - Winter Wonderland. Mm, lagom lätt och doftig. Julklappar endast till vovvarna. Vi andra har valt att inga byta. Skönt, säger jag då. 


Imorgon lagar vi julmaten tillsammans. Kanske nåt julgodis. Spelar spel, tar hundpromenader, myser, myser och myser. Jag ska jobba juldagskvällen och annandagen. Men är mycket tacksam och glad att jag är ledig idag och imorgon. 
   
Alla fina paket i kalerndern har varit decembermys som heter duga. Jag gillar verkligen alla paket. Det känns att Birgitta har tänkt till och hon vet vad jag gillar. Nu kommer många paketbilder. Jag har fuskat och redan öppnat julaftons paket. Hoppas det inte gjorde nåt. Tusen tack kära Birgitta för allt fint! Du och jag hörs och ses snart.


                            
Lavendelpåse att hänga bland kläderna, chokladljus, mini marsmallows, anteckningsblock med hundar, blåbär- och blåklints te, lakritspastiller, underbar bok om Visingsös blommor och ett vackert hjärta.


Hoppas ni alla får en mysig dan före dopparedagen och uppesittarkväll.
Kram från ensomärgladförallafinajulkortsomvifått, TACK!

 

Av Anita - 22 december 2012 06:58

Hej vänner!
Och var hamnade jag igår?
På en halvtimme gjorde jag mej ordning och följde med en jobbarkompis med vän till......


Mycket folk och trångt på sina ställen. Men jag pratade med en van Ullareds besökare och hon sa att det var ingenting mot vad det brukar vara. Puh! Jag köpte en del smått och gott. Bla en fin badrumsmatta, en väggklocka i vitt. Julklappar till hundarna. Nyttigheter...  Inte hann vi att sätta oss och äta. Här var det shopping som gällde. Tur att jag lyckades stoppa i mej en korv medan jag väntade på ressällsksapet. :o))
Kanske åker jag till Ullared igen, kanske inte. Det ÄR ju himla billigt där......
Kram från ensomvardärförandragången.
 


 

Av Anita - 21 december 2012 08:02

Hej vänner!
Hur har ni det såhär i Juletid? Hoppas att det är bra med er. Jag är ledig tors och fre. Så igår höll jag till i köket och gjorde lite gottis, bak och köttbullar. Ernst är en smart man. Han spruttar ut köttbullesmeten ur en spritspåse. Små fina köttbullar som görs i ugnen. När det är dags att ta dom ur frysen så steker man dem lätt i en stekpanna. Så bra! Sen gjorde jag knäck med espresso pulver. Nja, ovanlig smak, men helt okej.


I brevlådan låg nåt fint och värdefullt. Personlig almanacka 2013. Den är så himla bra. Och fin. I flera år har jag haft en sådan kalender i min ägo. Nu vill jag inte ha nåt annat. Företaget har den bästa service och är alltid så himla tillmötesgående för idéer. 


 
Motivet är från Klädesholmen. Vi sammanstrålade med vänner från Jönköping som har sin vackra båt på kusten. Först var vi i Skärhamn och dagen efter åkte vi till Klädesholmen. Fick platser utanför Restaurang Kylen. En underbar dag med sol och ljuvligt väder. På kvällen skulle vi äta på Kylen och det visade sej bli härlig och alldeles underbar musik av killarna i Duon Strand. Mmm, en dag/kväll som jag tar fram ur minnesbanken ofta. En av de bästa. 


I min nya almancka skriver jag in nya schemat. Vad spännande att se hur länge jag får göra det. Har ett mammaledigvik på Visingsö just nu. Helst vill jag ju jobba kvar där. Få se vad min chef erbjuder mej efter det vikket. Är placerad i Resurspoolen och då kan det bli Gränna-Visingsö. Den som lever får se. Eller hur?


 
Idag ska jag åka in till Jönköping och shoppa loss. Det blir inte så ofta nu för tiden. Bor i Gränna och jobbar på Visingsö. Och en tjänst på 90%. Det blir desto roligare när jag kommer in till stan. Där känner jag mej hemma. Har ju bott där större delen av mitt 53 åriga liv. c",) Det finns Visingsöbor som inte vågar köra i Jönköping. Och det förstår jag mycket väl. Ett helt annat tempo och gator hit och dit. Enkelriktat och knepigt att parkera. Smart att ta bussen.


Ha det gott alla. Spelar ni julmusik? Min favorit är Sarah Dawn Finer just nu. Så skön.
Kram från ensomärledigpåjulafton=familjemys

 

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards