Anitas blåa blogg

Alla inlägg under juli 2007

Av Anita - 31 juli 2007 22:55

Hej vänner!

Här har jag suttit en lång stund och skrivit och lagt in bilder och så... vips försvinner alltihop. Tryckte väl på nån knapp som jag inte skulle.

Nåja, jag ska försöka ta mej tid och skriva imorgon kväll istället.

Vill bara berätta att vi får sluta vår underbara båtsemester helt oplanerat.

Vi körde från Motala på förmiddagen idag och tog sikte mot Lilla Röknen. Men pang så smällde det till i motorrummet och MoA stannade. Urp!  Det gick att starta motorn men det smällde som bara den. Nåt var fel, helt klart. Rejäla vågor gjorde så att vi gungade ordentligt när vi stannade.  Det var inget behagligt kan jag säga. Vi fick ringa efter hjälp. Tur att Grännavännerna var med i sin segelbåt och kunde räta upp oss mot vågorna. Vi hade deras döttrar med på vår båt och kunde senare flytta över dem till mamma och pappa. Men det är tuffa segeltjejer. Inte var de rädda. Bara så himla besvikna att vi inte kunde följa med dem och fiska kräftor. :o)


Vilken lycka att se Sjöräddningen komma över sjön mot oss.
De bogserade MoA och en lite lätt illamående besättning till Motala Varv. 

sjoraddning

Ett stort tack till Sjöräddningssällskapet i Vadstena

Jag ska skicka ett tackkort till dem. Deras insats på sjön är ju helt otrolig.

Killarna jobbar ideellt, medlemspengarna går till båten och dess underhåll mm.


Diagnos på MoA = antagligen en turboaxel som är skadad. Hon ska hissas upp för att kontrolleras och undersökas imorgon förmiddag.

Tråkigt nog har kunnig personal semester denna vecka också, så det blir inte fixat förrän nästa vecka. Om det vill sig väl.

Vi lämnar MoA i goda händer och åker bil hem till Jönköping. Det känns mycket trist, men ändå är vi glada att det gick så bra som det gjorde.

Det mest besynnerliga med denna sommar är att 4 av MoAs kompisar har fått nåt slags haveri de också. En har fått lyftas och köras med trailer till en annan stad. En har fått ringa Sjöräddningen och bogserats hem till Gränna och en har fått åka hem i snigelfart med högt oljetryck . Alla är välbehållna och vid gott mod, trots all dramatik.


Jag ska berätta var vi varit sen vi lämnade Byxelkrok. Men inte nu. En annan gång, kanske imorgon kväll. Om du vill.

Må så gott och bli inte orolig. Vi gillar läget och får hitta på nåt annat resterande semesterdagar.

Stor kram från ensomgungastillsömsikväll

Av Anita - 21 juli 2007 07:43

Hej alla!

Här sitter jag vid min dator i MoA i hamnen i Byxelkrok på Öland. :o) Solen skiner och himlen är alldeles blå. Sådär blå som man gärna vill ha den. Vi kom hit igår vid lunchtid. Körde från Loftahammar på förm. Sista timmen blåste det och MoA gungade på rätt bra. Men ingen av oss lider av sjösjuka, som tur är. I hamnen är det mängder av båtar. Och knökafullt är det kan man säga. Under hela dagen och kvällen fylldes det på. Flera båtar ligger ihopbundna för att få plats. MoA har två båtar intill sig. Man får kliva över båtarna för att komma iland. Lite bökigt men det går.


Göta Kanal turen gick perfekt. Vi klarade oss utan regn under slussningen.

En natt i Borensberg, en övernattning nedanför Bergs slusstrappor och ett nattstopp i Söderköping. Underbara lilla stad. Där hann vi med att mumsa på glass på Smultronstället och på kvällen åt vi underbar Tapas på La Uva med båtvänner från Hästholmen. Lite shopping hann jag med också. Jabba!


Mitt favoritställe i kanalen är Sluss Brådtom

bradtom

Alla sluss hus är gula och puttinuttiga med blommor och grönt

Här är sluss Brådtom sluss

En liten idyll med Café och Vandrarhem. Här kan man köpa färska ägg från hönsen som bor i Brådtom. Titta gärna in på hemsidan, Brådtom Sluss

moabradtom

MoA på den lilla gästbryggan.


Vi stannar på Öland några dagar. Här finns en sandstrand och en stenstrand. Nu hoppas jag på bad och sol. Och go mat. Den varan har vi fått mycket av. Igår kväll grillade vi för första gången. Baconlindad ädelsostspäckad fläskfilé. Färskpotatis och god sås till. Mums!

Vi mår gott och njuter i fulla drag. Och MoA är underbar. Hon sköter sej så bra så.


Hoppas att du har det gott var du än är och vad du nu gör.

Må solen lysa på oss alla.

Stor kram från ensomvillsolaidag

Av Anita - 13 juli 2007 23:23

Hej vänner!

För mej var inte fredag den 13:e otursdag. Vad skönt! Vi har haft en trevlig och lättsam dag på Träffpunkten. För att fira semestern så bjöd personalen på Banana Split som vi gjorde själva. Mycket uppskattat! Det var några glada chokadmunnar där vid middagsbordet. :o) Mums.

Jag fick en champagneflaska och tack från min goa arbetskamrat. Vi har jobbat så bra ihop dessa veckor. Fyra veckor som gått alldeles för fort.


moa2


Och nu är det dags. Ut på böljan den blå i drygt 3 veckor. Underbart!

Vi kör till Motala imorgon förm och hinner förhoppningsvis börja slussa oss fram på Göta Kanal några timmar. Det blir nog två övernattningar i kanalen. Där är det toppklass på servicen i gästhamnarna. Och så är det så himla trevligt. Det händer alltid nånting. Folk som cyklar eller promenerar längs kanalen. Får som betar och vägrar flyttar sig för människor som vill fram. Båtar hit och dit. Man träffar så många trevliga människor. Ja, det är verkligen underbart.

Det blir i alla fall en övernattning i Söderköping. Himla gullig och charmig stad. Där finns en Glassrestaurang som heter Smultronstället. Jag tror att det är den största och mest läckra i hela landet. Självklart blir det mumsande på himmelsk god glass där. Precis vid kanalen.

Om några dagar möter vi upp Grännabåtarna som varit ute en vecka. Goa vännerna som vi ska tillbringa semestern tillsammans med.
Vad skoj! Skepp ohoj!


Jag hoppas på att kunna blogga några kvällar. Då hörs  vi om några dagar.

Ha det gott i sommarvärmen som äntligen ska komma.

Kram från ensompackatalldelesförmycketkläder


Av Anita - 12 juli 2007 23:12

Hej vänner!

Nu ska jag kunna surfa på semestern. Jag har skaffat Telia trådlöst bredband. Ja, det ska bli spännande att se om det fungerar. Datatrafik vardagar 19.00- 07.00 och helger dygnet runt för 89 kr/månaden. www.telia.se

Fick rådet att installera en medföjande CD, men det fungerade ju inte alls. Nej, in med USB modemet och sen kunde jag installera. Nja, sonen fick hjälpa mej. Jag har ju inte den tekniska begåvningen som han har. Hurra för söner som är datageni! :o)


Får väl se om jag skriver nåt i bloggen under båtsemestern. Det får tid, lust och uppkoppling avgöra.

Vi hörs imorgon igen.

Kram från ensombarajobbarendagtillinnansemestern


Av Anita - 11 juli 2007 07:04

Hej igen!

blåbär

Ute i skogarna finns det blåbär. Tyvärr har jag inte mycket tid att söka mej dit och mumsa. Till dej som har tillgång till blåbär kommer det ett enkelt glassrecept här:

Blåbärsglass

  • 3 stora ägg
  • 6 msk socker
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Ca 2 dl blåbär

Vispa ihop ägg och socker. Vispa grädden och vaniljsocker i en annan skål.

Blanda ihop Vänd försiktigt ner helst färska blåbär i blandningen. Frys.

Om bären kan hållas hela får man en trevlig prickig glass.

Blueberry - ett vackert ord. :o)


Ha det gott och hoppas solen lyser på dej idag. Jag har vaknat med sol och fågelsång. Nu mår jag gott.

Kram från ensomskatillGrännaiem

Ps, Stor grattiskram till dej Lena, på din dag.


Av Anita - 10 juli 2007 07:02

Hej igen!

Jag saknade stövlar i helgen, så nu har jag köpt fina stövlar som är BLÅ.

blåstövlar 199 kr på Sjökvist skor. Billiga och himla snygga.

Letade efter regnställ, men det är svårt att hitta. Byxorna blir alldeles för långa.

Nu kanske det inte blir mer regn på ett tag, för idag skiner solen. I alla fall denna tidiga morgon. :o) Hoppas hoppas, att den vill lysa hela dagen. Det behöver vi nu. Psykologer uttalar sig på radion hur man ska stå ut med regnet. Då är det inte roligt längre, eller hur? Tänk så beroende vi är av sol och ljus under den här årstiden.


Ha det så bra.

Kram från ensomvillseHarryPotterpåfredag


Av Anita - 9 juli 2007 06:45

Hej vänner!

Hoppas att ni haft det gott. Här har det regnat hur mycket som helst. I alla fall i Hjo där vi har varit hela helgen. Vi körde dit i fredags kväll och blev mottagna av ett Hjopar som vi träffat några gånger. MoA fick bo brevid deras båt som jag inte vet namnet på. Men det är en Forbina precis som vår. Vi åt och drack gott på Hamnkrogen tillsammans. Mycket trevligt.


I lördags var det dags för Slöjdmässa. Uppehåll till em. Kanonbra. Och till min stora glädje kom vännerna från Gränna och överraskade igen. Trodde inte de skulle komma i båt, istället tog de bilen. Vi fick en rolig och mysig dag tillsammans. Strosade på mässan, köpte bara lite smått och gott som en korg, minitoa skylt, strandfågel i trä och en liten ängel. Hittade ingen Edward.

Vi åt middag och sen blev det fika i MoA. Peter och jag hade innemys i MoA på kvällen med plockmat och TV.


Igår regnade det precis hela dagen och kvällen. Det slutade aldrig. Men jag gick en stund på mässan själv. Och det var inte mycket folk där, kan jag säga. Blött och geggigt och säljare som var lite deppiga. Och folk som var dyblöta. Men är man intresserad av hantverk så kämpar man på. Jodå.

Vi körde hem i blåst och regn. Inget vidare. Otur att det ena torkarbladet på rutan gick sönder. Sikten var inte den bästa. Men skeppare Peter körde hem oss till Gränna hamn, där det var underbart att få komma in och lägga till vår plats. Det är inte ofta vi kör i hårt väder, så vi kände oss lite spaka.


Ny vecka och sista veckan som jag sommarjobbar på Träffpunkten. Det är ett underbart jobb och jag har bokat in nästa sommar också. Det passar så bra för då har jag slutat skolan och är arbetssökande.

Denna vecka är det Gränna Marknad på onsdag och även Andréedagen. Då är det luftballonger som lyfter från Gränna ballongflygfält om vädret tillåter. En fantastisk syn. Det brukar ske vid 21.00 tiden.

Packa ska vi göra. Inhandla mat. Fixa det sista i MoA.

På lördag bär det iväg på sjön. Semester. Jabba! Ut på Göta Kanal och sen... får vi se vad det blir. Annas Skärgård, kanske Gotland, kanske Öland.


Men nu är det dagen idag. Och snart ska jag iväg till jobbet. Alltid lika spännande vad dagen ger. Det blir oftast väldigt bra.

Må så gott.

Kram från ensomundrarvarsommarentogvägen


Av Anita - 6 juli 2007 06:55

Hej alla!

I em/kväll åker vi i MoA till Hjo. Det är slöjdmässa hela helgen. Jabba!

Perfekt att kunna gå på mässan lite då och då. Det är hur stort som helst.

Kanske hittar jag en Edward till. Då blir det här gänget glada. :o)

(Köpta på Slöjdmässan tidigare år).

edvard


Hoppas att du får en härlig helg.

Kramis från ensomharärnyklipptochblonderad

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards