Anitas blåa blogg

Alla inlägg under november 2011

Av Anita - 30 november 2011 23:08

Hej vänner!
Någon av er som gillar sötsaker? Smaskiga chokladiga godsaker? Cupcakes? Eller annat mumsigt? Jag blir så frestad, när jag ser Leila bakar och tillagar allt underbart läckert som bara hon kan. Det ser så enkelt ut. Eller hur? Miljön hon är i är ju bara helt fantastisk. Ett sånt där kök vill jag också ha. Med alla bunkar och fina grejor. Fast... några såna där bunkar har vi ju förståss. Har väl blivit inspirerad av Leila. Såklart.


  


Ikväll startade hennes programserie på TV 7 - Leilas söta jul. Mmm, härligt! Saffransvåfflor måste jag testa. Julmys och pyssel finns också med. Åh, hennes program är bomull för själen. Vill du se hennes fina hemsida så klicka här.

Kram till er alla från ensomfåttdillepåpolkabräck

   

Ps, I min tävling på Julswappen fick tävlande maila mej recept på nåt gott som skulle innehålla polkagrisar.
Här kan ni få ta del av mitt inlägg med alla recept. Jag har gjort Mindis Polkabräck = mummmmmmms!

Av Anita - 29 november 2011 10:07

Hej vänner!
Idag vill jag tipsa er om nåt fint. Nåt roligt att både ge och att få. Antingen skriver man i boken och ger bort den. Eller så ger man den som den är. c",) Jag blir så sugen. Lilla Fjärilen design. Underbara böcker att göra personliga. Jag har beställt "Mitt år" och "Min resa". Nu utförsäljning till ett pris av 49 kr styck. Kanonbra.

Lilla Fjärilen Designs hemsida är en av de snyggaste jag sett. Det finns en webbshop som är lättnavigerad. I bloggen kan du läsa om tjejerna som driver företaget. En av dem känner jag igen. Hon bor här i Gränna och drev en mysig butik några år. Vilken härlig idé med böckerna. Fina presenter och underbara att köpa till sej själv.


 

Bild lånad av Lilla Fjärilen Design


Hoppas ni klickar in på sidan och tittar runt. Jag misstänker att ni också blir sugna.
Kram till er alla från ensomvetattböckernasäljspåHallskaGården





Av Anita - 28 november 2011 22:10

Hej vänner!
Här kommer receptet på saftiga saffransmuffins. Kanon att baka när tid/lust för bullbak inte finns.


 

Saffransmuffins
Ca 25 st
2 ägg
2 dl socker
200 gr smör
1 pkt saffran
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Florsocker till garnering

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret, rör ner mjölk och saffran. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner mjölblandningen varvat med vätskan och rör smeten slät.
Sätt bakformar i en muffinsplåt, fördela smeten i 10 formar. Grädda i 225 grader, ca 15 minuter.
Strö över florsocker innan servering.

Kram från ensomskabakaErnstkakorimorgon

  

Av Anita - 27 november 2011 23:31

Hej vänner!
Hua, vilken blåst. Har man hund måste man ut. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Eller? Bara att ta på regnkappa, mössa, vantar och stövlar. Och gå strandpromenaden så Ami kan springa lös och få motion. Hon tyckte att det var lite äckligt med regn och blåst, men sprang på bra ändå. Lite knäpp var jag, för vi gick stenpiren till hamnen. Där slog vågorna in och gav oss flera duschar. Urp! Vatten rann ner i stövlarna och jeansen blev dyngblöta. Likaså Ami. Vilken tur att Peter mötte upp oss med bilen. Han ville kolla till båten och att presenningen höll.


  
Här sitter en blöt Ami Lagotto i bilen. Söt eller hur? c",)

Hem till varm dusch och sen blev det matlagning. God fisk och polkapannacotta till dessert. Och godis. Polkabräck var ett måste. Mums! Saffransmuffins. Riktigt saftiga och goda. Recept kommer imorgon.


Idag har vi haft en skönmysadventsöndag. Varmt, tända ljus, mys, god mat, Jills nya julcd = kanonbra, härliga dofter och ledig sambo. Kurr.
Kram till er alla från ensomvillattdetskaslutablåsa

  

Av Anita - 27 november 2011 08:37

Hej vänner!
Hoppas att ni alla får en mysig advent. Här blåser det rejält. Innemys.

 
Adventljusen

Så tänder vi ett ljus ikväll,

vi tänder det för glädje.

Det lyser för sig självt vårt ljus

och så för alla i vårt hus.

Så tänder vi ett ljus ikväll,

vi tänder det för glädje.

Inger Hagerup

 

Kram till er alla från ensomärgladattslippaåkabåtidag:o)

 

Av Anita - 26 november 2011 21:50

Hej vännerna!
Har ni det bra? Har ni det mysigt? Lyser stjärnor, elljusstakar och kanske annat i era fönster? Slingor ute? Den som uppfann att vi skulle ha såhär mycket extra ljus i november, var smart. Hi hi. Eller hur? Jag njuter av att gå ute och titta hur fint många har gjort i sina fönster. Och vid sina ytterdörrar. Balkonger. Altaner. Vad mysigt. Utebelysningarna lyser upp och ger sådär varmt och välkomnande intryck. En del har pyntat mycket. En del lite lagom. En del inte alls. Då blir jag lite sorgsen. Någon som inte orkar. Som inte har inspiration att pynta. Någon som inte vill. Som inte kan. Hoppas de kan njuta av andras stjärnor istället.


Vi har mycket elektriskt ljuspynt. I fönsterlådorna ligger tallris och små söta lampor. På balkongräcket har vi fler små söta lampor. Stora stjärnor i våra stora fönster. Tre olika storlekar. Ljusstakar i flera fönster. Och slingor inne. I tomtelandskapet och i vinterlandskapet. Peter har en tygljusslinga i sitt rum. Martin har en grå ljusslinga. Vi har ljusterapi här hemma. c",) Varmt, ombonat, mysigt och doft av julkryddor i doftljus.


Igår var jag hos vännen som älskar att pyssla. Vi har så himla mysigt tillsammans. Och roligt. Vi inspirerar varandra och gör varandra glada. Ja, det är stor lycka att ha en vän som henne. Kurr. Såklart blev det pyssel. Jag gjorde fåglar.

 

Fåglar på rad. Använde mej av Ikeas vita fågel som mall. Pappret är Maja Design Vintage Winter. Embossade på glitter fast det syns inte på bilden. Peter tyckte de såg riktigt proffsiga ut. Tackar. :o)


På tal om Peter. Han råkade ha sönder mina älskade snögubbar som hängde i sovrumsfönstret. En av dom fick jag av min hemliga tomte, Anna, förra året. De finns inte att köpa iår. Snyft, jag blev så ledsen och lite arg. Men skadan var redan skedd, ingen idé att bryta ihop. Nu gör jag tre pappersfåglar i beige, vitt och mörkblått för att de ska passa i sovrummet. Snögubbarna är ett minne blott, men åh vad jag saknar dom. Jag var ju så himla lycklig över att ha dom i vår ägo. Så perfekta.

 


Hoppas ni alla får en mysig 1:a advent imorgon.
Det är julmarknad i Vadstena. Vet inte om vi åker dit. Kanske, kanske inte.
Kram från ensomharnjutitavSåmycketbättreikväll

 

Av Anita - 24 november 2011 21:52

Hej vännerna!
Överraskningen som Anna kom med igår var den här:


 

En paketkalender. Paket att öppna från den 1 december till Julafton. Hurra, vad kul! Och spännande att se vad hon har gömt i paketen. c",) Nu har jag två paket att öppna varje dag. Lycko mej.
Tusen tack kära Anna, du gör mej så glad.
Kram till er alla från ensompyntatframadventsljusstakarochannat

 

Av Anita - 23 november 2011 23:20

Hej vännerna!

Idag hämtade jag paketet från min hemliga tomte i Julswappen. En rätt oansenlig kartong. Men innehållet.... Wow! För det första måste min tomtenissa vara en van resennär och proffs på att packa. :o) För i den lilla kartongen var det nerstuvat 24 paket hur smart som helst. Jag fattar fortfarande inte hur hon fick ner allt. För det andra är det helt bedårande ljuvligt fina paket. Titta här och jag misstänker att du ler. c",)


 
Visst är de underbara? Och visst är det Anita paket? Kurr. Glad är jag.
På varje paket finns en liten extra detalj som överraskar Min tomte är omtänksam och mycket pysslig.
Undrar vem hon är? Himla spännande detta.

  
Alla fina paket får ligga på öppnaspishyllan. I mitt pysselrum. Där passar de så bra. Och förstörelselustans lilla monster kommer inte åt dom. (Hon har tuggat på min mobil idag. Täcker försäkring sånt?)


Imorgon ska jag berätta om den underbara överraskningen som dotter Anna kom med idag.
Den låg i en kasse. Så tro inget annat. Hi hi.
Kram till er alla från ensomhadeenunderbarteosconesfrukostmedkärvänidag

 

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards