Anitas blåa blogg

Alla inlägg under november 2008

Av Anita - 30 november 2008 09:09

Hej vännerna!

Idag hoppas jag att ni får en mysig advent. Själv jobbar jag men ska mysa ikväll. Ute är det grått och trist. Tack och lov för allt lysande som kommer fram till denna söndag och nästkommande. Både ute och inne.  c",)


November tycker jag är lång och mörk i vanliga fall. Nu är den över och den har faktiskt varit helt okej. Nytt jobb och roliga dagar som gjort att jag nästan glömt att det varit November. Vad bra och vad skönt det känns.

Ha det gott alla.

Kram från ensomgillartändaljus

Av Anita - 29 november 2008 19:14

Hej vännerna!

Har ni en bra lördag? Jag har vilat en stund efter jobbet. Oj, vad trött jag var. Nu har Peter gjort varma mackor och jag har plockat fram adventpyntet. Ska nog i alla fall köpa några nya stjärnor på fot. Jag tycker de är så snygga. Pyntat blir det imorgon för nu ska vi titta på TV.

Är inte det här bra? Och det här lyfter en från marken nästan. Så härligt!
Måtte Kevin vinna Idol.


Ha det gott alla.

Kram från ensomönskarerenmysigadvent


Av Anita - 28 november 2008 22:07

Hej vännerna!

Nu blir det ett sent inlägg. Jag har jobbat och sen gjort några ärenden. Handlat lite ditt och datt. Ljus och pynt på Ikea, blommor i Handelsträdgården och mat. Kom hem sent, snabb matlagning - räkmackor. Vi har njutit av Idol. Det är verkligen toppkvalité på det TV-programmet tycker jag. Kevin är bäst. Han sprudlar. Underbart. Jag blir glad i hela kroppen. c",)

Nu till något juligt. Jag samlar på Rit och Målerigårdens årstomtar. De är verkligen underbara. Fantastiskt detaljrika. Årets tomte ser ut såhär:

Lena Petterson är otrolig på att rita söta motiv. Hon jobbar mycket med ansiktsuttryck, säger hon. Det märks. Titta in i hennes webbutik. Där finns det fina saker att köpa. Vykort, brickor, servetter mm mm.


Jag jobbar i helgen. Det är roligt. Idag har jag fått många glädjekickar vid besöken hos klienterna på bst. Och det bästa är att det ofta är ömsesidigt. Underbart!
Hoppas att ni har en trevlig fredagskväll.

Kram från ensomärsugenpåattställaframnågratomtar


Av Anita - 27 november 2008 20:17

Hej vännerna!

Jobbat till 17, sen till frissan för klippning och slingor i håret. Kort och oj, vad blont! Men rätt så fint. Efter det åt jag libanesisk mat, var vrålhungrig. Nu är jag hemma och pustar ut. Hm, undra när jag ska hinna städa och adventpynta? Jag jobbar ju jämt. Få ta det i etapper. Så får det bli.

Hoppas att ni har det bra alla.

Kram från ensomskaseböndernapåinspelatband

Av Anita - 26 november 2008 22:30

Hej vännerna!

Jag har jobbat dubbelpass idag också. På mina båda jobb. En paus på 2½ timme mitt på dagen passade bra för middag och lite vila. Ja, jag känner att jag lever om man säger så. c",)  Fast jag har det ju så himla bra på jobben. Med goa och glada arbetskamrater och härliga klienter/boende.


Stefan Einhorn och Sissela Kyle föreläser om att vara snäll runt om i landet. Häromdagen var de här i Jönköping. Personer från företag och i den offentliga sektorn var där och lyssnade. Inte jag, men jag hade velat.

Stefan säger (enligt den lokala tidningen J-P) att: varje individ har mycket att vinna på att vara snäll. Vi mår bra av att vara snälla. Och om vi är snälla mot någon ökar chansen att den personen är snäll tillbaka. Snällhet ligger i Stefans definition, nära godhet och medmänsklighet. Det handlar om att möta människor och visa omdöme och klokhet, inte om att vara mesig och undergiven. Det är viktigt att inte bara tänka snällt utan  framför allt att agera. I vårt samhälle finns mycket som hindrar oss från detta, som t ex tidsbrist, brist på engagemang och inställningen att "någon annan gör det". Men det är viktigt att handla.

Ingen kan göra allt men alla kan göra mycket.

Sissela säger att motsatsen till snäll är inte elak utan snarare likgiltig och känslokall, att inte orka bry sig.


Därför ska vi vara snälla:

  • Vi njuter av att göra gott för andra. Vi får en kick som liknar den vi får när vi äter god mat, har sex eller tar narkotika.
  • Om vi bemöter andra generöst blir vi själva mer generöst bemötta.
  • Vi presterar bättre om vi blir väl bemötta.
  • Företagskulturer som visar uppskattning, har betydligt högre lönsamhet än de som visar liten uppskattning.

Det här kan man inte prata för mycket om. Det är så himla viktigt.

Jag tror att jag har skrivit om det i något mer inlägg här i bloggen. Det är så, att snällhet ligger mej varmt om hjärtat. Och den får aldrig missuppfattas. Eller feltolkas. Att man har en baktanke när man är snäll mot andra. Min baktanke är bara den, att jag får snällhet tillbaka. Och att andra ska må bra av min snällhet.

Så enkelt är det. Det kan väl aldrig vara fel?

I detta med snällhet ligger också sättet hur vi bemöter våra medmänniskor. Reflekterar du över vad som är dåligt och bra bemötande? Gör du det, då vågar du troligen agera för snällhet också.


Natti fnatti från mej. Nu ska jag sova.

Kram från ensomtänkermycketpådethärmedsnällhet

Av Anita - 25 november 2008 13:05

Hej vännerna!

Igår jobbade jag 7-21. Det gick förvånansvärt bra. Det är ju ett omväxlande arbete, så tiden går himlans fort. Den gör ju det när man har trevligt, eller hur? Denna vecka jobbar jag mån-sön. Jag får skylla mej själv när jag tackar ja till extrajobb. :o)

Trevligt hade vi ju på vår pysselträff också. Vill ni se bilder så har Maria fotat lite. Titta här. En del skapade mycket, en del skapade lite. Jag skapade lite. c",)


Blossa 08 glöggen är blå iår. Tomas Tomte är från Kortmakaren.

Det fina pappret köpte jag på Hildas Rum.


Rosett och band på paketet är målad med guldpena men det syns ju inte här.


Jag gjorde en liten tändsticksask också. Helt otroligt vad man kan hinna med på nästan 8 timmar!!!! Men roligt hade vi, det är det viktigaste.

Nu ska jag till Ikea, ljusen brinner ju upp för fort här i huset.

Sen ska jag jobba kväll. Mys pys.

Kram från ensomtittarutövervittsnölandskap

Av Anita - 24 november 2008 06:37

Hej vännerna!

Nu är den roliga helgen slut och allvaret börjar. Nejdå, så farligt är det inte. Veckan kan bli rolig den också. c",) Vår pysselträff igår blev så himla trevlig och rolig. Hoppas vi kan ordna en snart igen. Tack alla goa tjejer som var med och fögyllde hela söndagen. (Är det någon av er som vill skicka mej några foto, blir jag glad)


Anna fick en "paketkalender"när vi var hos henne. I vuxenformat. Hon satte alla på sin nya svarta hylla. Du kan väl hålla dej till den 1 dec, Anna? :o)



Nu måste jag åka iväg och jobba.

Kram från ensominteserdagsljusännu

Av Anita - 23 november 2008 09:23

Hej vännerna!

Glad är jag för vi hade en mysig em/kväll hos dottern igår. Glad är jag för vi ska pyssla ända till kvällen idag. I en stugan precis vid Vättern, ja nästan på Vättern. Det blir tjejer häromkring som lärt känna varandra både på nätet och utanför. c",)

Glad är jag att äntligen fått veta vem som sjunger denna härliga sång.

Den gör mej glad och jag tröttnar nog aldrig på den.


Ha en skön söndag.

Kram från ensommåsteskyndasej


Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards