Anitas blåa blogg

Alla inlägg under april 2012

Av Anita - 28 april 2012 22:06

Hej vänner!
Det är så himla sorgligt. Calle Örmemarks luftballong som står i rondellen in till Gränna, har störtat.  

Igår em såg vi Örnemark själv stå vid ballongen och fixa. Då var ballongen sne upptill. Ja, det såg faktiskt lite otäckt ut. Tänk om han fått sin ballong över sej. Hua!

Vad kommer att hända nu? Ska den forslas bort? Eller ska den lagas? Hoppas den ska byggas upp igen. För jag har varit så glad varje gång jag sett denna ballong. Det är ett signum för Gränna och passar så bra i den där rondellen.
Kram till er alla, med önskan om en skön helg, från ensomärledigfleradagar=skönt 

 

Av Anita - 25 april 2012 12:38

Hej vänner!
Jag har fått ett nytt beroende. Missbruk, ja kalla det vad ni vill. c",) Oj oj, stackars henne, tänker ni kanske. Men det är ingen fara. Det är rätt så ofarligt. Fast det blir inte mycket nytta gjort här hemma. Eller jo, sådär lagom. Först städa, sen VIRKA. 
 


Här är mina pågående virkprojekt för tillfället. En pläd i blått, kan bli fler färger så småningom. En pläd/filt i natur och brunt. Till soffan. Och av alla enfärgade mormorsrutor ska det bli en filt eller en kudde.... eller båda. c",) Den ska jag skapa med underbara färger. Garnet heter Muskat och ha många nyanser. Härligt!

Nu ska jag snart iväg och jobba. Jobba ons-lör. Sen är jag ledig. I alla fall tre dagar. Skööönt! Kan det bli en båttur tro? Vi tog premiärturen igår kväll. Underbart. 
Kram till er alla från ensomgillarattjobbakvällibland

 

Av Anita - 23 april 2012 09:06

Hej vännerna!

 

1995 beslutade Unescos generalkonferens att den 23 april skulle bli hela världens festdag för firandet av böcker, författare och läsning samt värnandet om upphovsrätten och människors fria tillgång till information. I Katalonien i Spanien har man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet St Görans (st Georges) dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till den man tycker om. Av tradition får givaren en ros tillbaka. Med inspiration av denna tradition föreslog IPA, International Publishers Associations en "internationell dag" och Spanien lämnade förslaget till Unesco.

(Text från Svenska Unescorådet)


Jag firar Världsbokdagen ofta. Mest för min egen skull. Men jag har skänkt bort böcker också. c",) Det är roligt när Biblioteken ordnar aktiviteter. Men det verkar dåligt med det både i Gränna och Jönköping. Vad jag kan se. Nätbokhandlarna/Bokklubbarna brukar ge rabatt en sån här dag. Va bra!

Några böcker ska jag fira med. Att samla böcker är jag nämligen bra på. c",)

              

Ha en bra måndag alla. Själv ska jag jobba 9 timmar. Urp!

Kram från ensombaravillsittahemmaochläsa:o)

   

Ps. är du med i Kommunal, får du 8% rabatt på Adlibris.

Av Anita - 18 april 2012 18:06

Hej vänner!
Ett vackert lila anslag som hängde på anslagstavlan på Coop, fick mej att haja till. Kalligrafi stod det. 200 kr läste jag. Sen var jag tvungen att skynda mej till arbetskramraten som väntade utanför. Hm, Kalligrafi... det har jag ju velat lära mej så länge. Vad spännande! Faktum är att en av vännerna frågade på en fest om jag kan skriva Kalligrafi. Vi var båda överens om att en kurs skulle passa oss. Men konstaterade att det oftast är väldigt dyrt med Kalligrafi kurser och också väldigt sällan någon sådan kurs finns i våra trakter. 


Så därför hajade jag som sagt till, när det där lila vackra bladet kom i mitt synfält. :o) När jag kom hem till Gränna, ringde jag Coop på Visingsö och bad en personal att läsa på lappen. Det gjorde han så gärna. c",)


Jag ringde till Karin Eskilby som skrivit lappen. Hon bor i Bollebygd, men har sommarställe på Visingsö. Flera av hennes väninnor har önskat en kurs på Öa. Och snäll som Karin är, skulle det bli en. Hurra! Min anmälan fick hon och jag fick info om vår "Prövapåkurs". Detta var för några veckor sedan. I lördags träffades vi i en av Hotell & Konferens lokaler. Fre 19-21 och lör 9-16. 10 deltagare. En till hade läst lappen, de andra hade fått tips av Karin. Tråkigt nog kunde inte mina väninnor vara med. Jobb och annat kom i vägen.


Vårt material var detta. Kursen kostade endast 200 kr. Helt rätt. Lokal, material och en liten summa till Karin.


 

Karin presenterade några av de olika stilar som finns i Kalligrafin. Vi fick lära oss Cancellaresca, nr 3 från ovan.
 

    
Ett koncentrerat gäng. Alla var nybörjare och alla tyckte det var fantastiskt roligt.


Vi åt middag på hotellet. Mm, riktigt gott. Härligt salladsbord. Råstekt potatis och stekt kyckling med dragonsås. Där vill jag äta fler gånger.

Det här gillade jag. Vackra fönster. Eller hur?


Nu vill jag gå en fördjupningskurs i Kalligrafi. Men först ska jag träna när tid och lust infinner sej. Träna, träna, det är det som gäller för att hitta sin stil. Vad kul att kunna skriva fina ordtavlor och texter på kort mm.

Några boktips fick vi av Karin. Några av dem finns inte i handeln. Du kan hitta dem hos Bokbörsen.

  1. Kalligrafi för nybörjare av Bitte Holmström 
  2. Från A till Ö, Textning, handstil, Kalligrafi av Kerstin Anckers
  3. Kalligrafiskolan av Gaynor Goffe & Anna Ravenscroft
  4. Kråkfötter kan bli skönskrift av Margareta Hoas

En bra sida med info om Kalligrafi hittar du hos StampArtic
Brevkurser och trevlig hemsida har Marie på Kalligrafi.com

Cancellaresca, skriven av någon som kan. :o)


Kram till er alla från
ensomvillläramejnyasakerfördetmårjagbrav:o) 

   

Av Anita - 14 april 2012 18:23

Hej vänner!
Oj, vad snabbt Anna-Karin på Viskalite ordnade till en underbar liten blå uggla till mej. Den är perfekt! Så söt!


 
Visst blev det fint med en blå näbb? Det här är ingen Pärluggla... nä , det är en Randuggla. :o)    

Jag beställde en blå blomma också.

 
Den gillar jag också. Jättemycket. Åh, vad roligt när brevbäraren kommer med de här.
Hm, vill nog beställa nåt mer innan hon skickar iväg blåsakerna. :o) Tusen tack, Anna-Karin!


Kram från ensomhaftenhimlanstrevligfreochlör

 

Av Anita - 12 april 2012 21:17

Hej vänner!
Ni har nog fattat att jag blivit lite virktokig. Eller? Mina ögon dras till allt det virkade. På färjan i morse satt en tjej, som hade det mest bedårande lilla halsband, på sej. En liten uggla i läderrem. Klart jag fick habegär. Snäll som hon var fick jag namnet på hemsidan där hon beställt lilla ugglan. Viskalite

   

Bild lånad av Viskalite.
Precis den här ugglan såg jag. c",) Och vad tror ni jag tänkte? Just det, en blå uggla skulle passa mej. 

Nu har jag skrivit till Anna-Karin och önskat en uggla. Det blev några mail oss emellan för att reda ut hur jag vill ha min lilla ugglekompis. Åh, vad spännande! En blomma ska hon göra till mej också. En jeansblå. Såklart.

Jag gillar att det sitter pyssliga virkande tjejer, som gärna säljer sina alster.  Och när det blir såhär fint, ja då är det lätt att vilja köpa. Sån är jag.
Kram från ensomskapåkalligrafikursfrekväll+helalör=kul! 

 

Av Anita - 8 april 2012 21:05

Hej vänner!
Jag virkar mormorsrutapläd modell större ruta. Att virka smått och pilligt är inte min grej ännu. Tur att Catarina på "Virka liten kaka" är så himlans snäll. Hon har virkat ett blått mobilfodral, färger efter mina önskemål, till mej.

   

Bild lånad av Catarina.


Visst är det fint? Vad underbart det är med snälla människor. Tack kära Catarina!
Kram till er alla från ensomharlegatisängenmedfeberidag

 

Av Anita - 6 april 2012 22:59

Hej vänner!
Nytt utseende i bloggen. Tack vare min kära syster yster, Inger. Hon överraskade med mail innehållande denna ljuvliga grafik. Åh, vad jag gillar överraskningar. Tack gulle dej, snälla goa syster! 
Kram från ensomhatarsnönsomkommerimängder 

 

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards