Anitas blåa blogg

Alla inlägg under april 2010

Av Anita - 29 april 2010 22:56

Hej vännerna!

Peter och en kompis till honom, sitter på planet hem till Sverige och Skavsta ikväll. De har varit i Portsmouth och provkört vår blivande Princess båt.  De har varit i England sen i tisdags kväll. Allt har gått fantastiskt bra. Peter har fått information om båten, hur allt fungerar osv.  Få se vad han kommer ihåg av allt. Bra att vännen var med. Han äger en Princess och kan en hel del sen innan. Kan vara tacksamt att ha en vän att ringa till om det kniper.


Vår Prinsessa är 40 fot. MoA var 33. Så 2½ meter längre är den nya. Allt är större... badbrygga, akterdäck, flybridge. Vi får ett härligt "sovrum" och Martin och Ami får varsin säng i "gästrummet".


  

Killarna har varit med och plockat ner propeller och drev. Sen har hon lastats på en lastbil som ska köra henne hela vägen hit till Gränna. Servicen i hamnen var perfekt, tyckte Peter. Han är lättad och mycket lycklig.


På måndag tar vi emot henne vid 13.00-14.00 tiden. Vilken fantastisk syn det blir när hon svänger av från Brahegatan ner mot hamnen. Jag är ledig måndag och tisdag som tur är. Detta vill jag ju självklart vara med på. Kom om du har lust.


Hon heter Eventide vilket tydligen betyder aftonstund. Men vi ger henne ett svenskt namn och det blir fantasilöst MoA  (med liten romersk 2:a efter) igen. 

MoA = Martin o Anna.


Jag är ledig imorgon men jobbar lör-sön.

Ha det så gott alla.

Kram från ensomköptlitenyaattiraljertillPrinsessan

  

Av Anita - 28 april 2010 18:48

Hej vännerna!

Igår kväll gjorde jag en Paella. För första gången i mitt liv. Den blev bra. Vacker och god.


 Paella pannan köpte jag på flygplatsen på Menorca. Den är ju kanonbra.


Kramis från ensomskrevettlångtinläggochvipsförsvanndetpuh.

  


Av Anita - 26 april 2010 22:49

Hej vännerna!

Vill ni bekanta er med Amis ras, Lagotto? Då är det bara att titta på den här filmen.



Jag är glad att vi valt en Lagotto. Ami är underbar.

Kram från ensomlängtartillAmiärrumsren

  

Av Anita - 25 april 2010 21:46

Hej vännerna!

Hoppas att ni har haft en skön helg. Det blev härligt väder här i Gränna. Igår var det arbetsdag i båtklubben. Bommarna skulle i för snart ska alla båtar sjösättas. Mängder av gubbar ställde upp. Vad bra. Vi får en bredare och längre plats ute på piren. Där trivs vi. Vår båt kommer att ligga på plats nr 9. Välkomna på en fika om ni strövar i hamnen i sommar.


Hv vann och det är ju himla kul. Lite synd att de inte vann hemma och väldigt synd att inte alla supporters fick vara med och fira vinsten. De tog emot spelarna i Jönköping vid 23.30 tiden igår kväll. Då var det fest.


Vi hade en trevlig kväll här hemma med vännerna. Vi åt våfflor med räkor och tillbehör. Jag serverade det mesta i Nybro glasbruks fina båtar. Räkor, hackad rödlök, flingsalt, två olika såser - en med vitlök och persillade och en med dill, gräslök och dillfiskkrydda. Äggklyftor. Gravad lax och gravlaxsås, tomatklyftor. Ett fat med färsk spenat, ärtskott, gurkskivor och färsk dill. Öl och vitt vin serverades till. Till dessert blev det hemmagjord chokladmousse med färsk ananans och smält vit choklad över. Mycket uppskattat. Först var några skeptiska över våfflor med räkor, men när de tagit första tuggan, blev det succé. Vad kul! Efter maten spelade vi "Med andra ord". Många gapskratt blev det. c",)


Idag har vi njutit av en skön ledig söndag. Promenerade till hamnen. Ami orkar om hon får springa lös. Hon har hälsat på några hundar, det gillar hon väldans mycket. I hamnen åt vi årets första kulglass. Mums. Det finns alltid några båtvänner där som vill prata en stund. Det är så himla mysigt.


Ikväll var Martin, jag och Ami i Röttleskogen och plockade vitsippor och lungört. Blåsippor färgar lövmarken alldeles blå. Underbart!


Det är gott att leva.

Kram till er alla från ensomskapåskönvattenträningimorgonefterjobbet.

  


Av Anita - 23 april 2010 22:30

Hej vännerna!

En vecka går fort. Det är redan fredag. Dags att börja blogga igen.

Vill tacka för era kommentarer och uppmuntran om jobbet jag sökte. Tyvärr fick jag inte det. Men jag hänger inte läpp. Har ju ett jobb som jag trivs med, det är bara resorna till och från Jönköping jag skulle vilja slippa. Och visst hade det varit kul att jobba i Hemtjänsten här i Gränna området. Det kan ju komma fler chanser och då prövar jag igen.


Vår Forbina MoA har flyttat till Stockholm och vi hoppas att den nya familjen får mycket glädje med henne. Peter åker till England på tisdag (hoppas det går att flyga då) för att göra upp affären med Andrew som säljer Princess båten som vi ska ha. Han finns på plats i Portsmouth när hon ska lastas och fraktas till Gränna. Måndag den 3 maj ska hon få lägga sej i Vättern om allt går enligt planerna. Oj, vad spännande. Sen tar det ett tag att bo in sej och inreda så att det känns som vår båt. Tänk, vår drömbåt som vi såg i London på båtmässan för några år sedan, blir vår. Det är overkligt. Man ska aldrig säga aldrig. Och håller man drömmen vid liv kan den bli verklighet. Det bevisar Peter. Hurra för honom.


Denna helg är jag ledig. Skönt. Imorgon kväll kommer vänner på mys. Vi ska bjuda på något som jag aldrig ätit hos någon annan. Hoppas de gillar vår annorlunda vickning. Jag gillar när det är enkelt. Folk bjuder inte hem vänner för att det är jobbigt med all mat som ska lagas? Ibland ställer vi otroligt höga krav på oss själva som värdpar för att vi tror att gästerna förväntar sej det. Nej, fram för enkelheten. Det viktigaste är att träffas. Min önskan är att kunna träffas och laga mat tillsammans. Dricka lite vin eller öl. Umgås. Kravlöst. Det vore himla trevligt.


  

Stort matbord har vi.... och ett bra rum att umgås i.... alla kan ha kontakt med alla...

 

Nu ska jag ut i kylan med lilla Ami. Hon växer och ibland är hon en ängel, ibland är hon ett monster. c",) Vi är sååå glada över att ha henne i vår familj.

Ha det gott alla.

Kram från ensomhoppasattAmivillhasovmorgonimorgon

  

 


Av Anita - 16 april 2010 18:30

Hej vännerna!

Jag har lite bloggolust. Därför gör jag uppehåll i bloggandet en vecka. Det är mycket med gosiga valpen och så jobbar jag mer. Martin är daghusse som tur är.


På tisdag ska jag på anställningsintervju för ett jobb här i Gränna. Pirr.

I slutet på veckan ska MoA köras till Stockholm och  de nya ägarna till henne. Det känns allt lite sorgligt för hon har varit en fröjd för hjärta och sinne.


Ami växer och frodas. Det är verkligen lycka att vara hundägare igen. Det är liksom roligare att komma hem från jobbet, ha en ledig dag tillsammans med henne. Visst är det mycket passning, men allt det positiva överväger.


  

Ami 6 april.

 

Ha en riktigt härlig helg alla. Vi ses och hörs nästa fredag.

Stor kram från ensomtarlitebloggpaus

  

Av Anita - 14 april 2010 21:57

Hej vännerna!

Det är otroligt vackert över Vättern dessa dagar. Sjön ligger alldeles spegelblank och färjan glider fram och tillbaka mellan Gränna och Visingsö. Fantastisk solnedgång. Ikväll var det en gulorange himmel innan det mörknade för natten. Jag har just varit ute med Ami och vi beundrade den stjärnspäckade himlen. Det är sagolikt. Tänk att ha förmånen att bo på en sådan här vacker plats. Ni må tro att vi är glada för det.


Glad kan man vara över mycket. Som tex att ha några roliga aktiviteter på gång efter sommaren. Då känns det inte lika tungt när hösten kommer. Den 23-26 september är den årliga Bokmässan i Göteborg. Och den 30-31 oktober är det Stämpel & Scrapmässa i Eriksbergshallen - Göteborg. I år blir det extra festligt och mysigt för vi är några tjejer som ska bo på hotell. Som ligger mittemot mässhallen. Det ska bli så roligt att vara tillsammans en helg. Och kul att få inspiration på mässan inför höstens och vinterns pyssel.


Men nu stundar underbara vårdagar, försommarmys och sommarnjut. Visst känns det härligt att vi har allt det framför oss? Jag blir lycklig i hela kroppen bara jag tänker på allt vi ska få vara med om. Mmm. Vår nya båt kommer troligtvis till Gränna i början på maj. Himla spännande. Och overkligt lyxigt. Man lever bara en gång och det gäller att ta vara på varje stund. Min Peter är fantastisk på att förverkliga drömmar. Jag är glad att vi stötte på varandra för 35 år sedan. Han har verkligen berikat mitt liv. Jag är honom evigt tacksam.


Var rädda om er.

Kram från ensomplanteratpenséerihängkrukoröverbalkongräcket=Amiintenår

  

Av Anita - 12 april 2010 22:20

Hej vännerna!

Jag är så tacksam. För att jag fick en remiss till bassängträning för höften. Idag har jag varit där för första gången. Varmt skönt vatten och en gullig undersköterska som visade mina övningar. Det kändes så skönt att få göra alla rörelser i vattnet. Jag fick ett program som jag ska följa. 1 gång i veckan ska jag dit och träna. Först var jag lite osugen på det. Men efter detta första pass, känns det välidt positivt. Just nu har jag inte så mycket värk i höften och det är jag glad för. Träningen är mycket i förebyggande syfte. Imorgon ska jag iväg till Ryhov för att röntga min höft. Ska bli spännande att se vad den visar. Tacksam är jag även för att det gick så snabbt med tid dit, efter att jag träffat läkaren i Gränna. Känner att jag får all hjälp jag behöver.

Otroligt tacksam är jag för en av de kära pysselvännerna mailade mej. Hon frågade om jag och några andra är intresserade av att lösa hotellpaket till Stämpel & Scrapmässan i höst. Gärna. Åh, vad roligt att gå på mässan i två dagar.  Men framför allt, umgås med vännerna en helg.


Tacksam är jag också för att Ami sover på nätterna.

Kram till er alla frånensomsnartskatasistakisserundan:o)

  

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards