Anitas blåa blogg

Alla inlägg under december 2011

Av Anita - 31 december 2011 16:54

Hej vänner!
Årets sista dag. Är det fler än jag som summerar året som varit? Visst är det svårt att minnas allt? Men några gobitar ploppar upp från minnesbanken. Min minnesbank där jag bevarar minnen av olika slag. Roliga, trevliga, mysiga, varma, kalla, tråkiga, sorgliga, starka, glada minnen. Ett av de glada minnena är första gången jag åkte mc igen. Efter så många år. Hade varit envis och sagt att allt har sin tid. Vi åkte i ungdomens dagar, men nu ville jag inte. Vilken tur att envisa människor kan ändra sej. c",) För att få följa med till Gotland så var jag ju tvungen att åka mc. Och det var fantastsikt, underbart och alldeles ljuvligt. Peter bytte ut sin snabba mc mot en glidare och det passade oss så himla bra. Vår Gotlandsresa med 14 vänner blev magisk. Ibland plockar jag fram den resan ur minnet och bara njuter.


Mysiga minnen har jag mest från sommaren. I vår båt. På sjön eller i någon hamn. Mysigt hade Peter och jag ensamma i Hästholmen när det var midsommar. Mysiga och glada minnen är de på piren med vänner. Bryggseglingen. Grillkvällarna när vi inte gav oss ut med Eventide. Spontant och enkelt, men mycket trevligt.


Roligt minne har jag från Bokmässan med goaste Öa vännerna och dotter Anna. Vi hade en fantastisk dag.


Sorgligt är det med förlusten av henne som jag jobbade hos. Jag saknar henne otroligt mycket. Hon gav mej så mycket av sin livslust. Saknaden kommer jag att ha med mej resten av livet. Det underbara är att det finns mest glada och mysiga minnen från vår tid tillsammans.
En annan sorg eller mer tragik är att min pappa dog för några veckor sedan. En pappa som jag inte träffat på många många år. Hade ingen aning om att han var sjuk. Jag önskar att vi kunde fått mötas i livets slutskede.


Jag ska inte skriva om alla minnen som sparats. Då får jag sitta här länge. Nej, men ett kallt minne bara. Vi reste till Kroatien i oktober. Och där var det kallt. Brr! Inte alla dagar men nästan. Jag som hade packat ner sommarkläder. Urp! Tur att jag kunde ta lager på lager. Och att tröja hade packats ner.


Idag har det varit en underbart vacker dag. Ingen blåst. Blå himmel och sol. Med Tomas Sjödins Vinterprat i hörlurarna, gick Ami och jag långpromenad. Det var många som njöt av det vackra vädret. Ett gäng hade tänt grillen nere vid stranden med vy över Vättern. Vilken bild. Vi stannade och pratade med många hundägare idag. Vad trevligt. Då blir jag glad och mår gott.


  

Såhär vackert var vyn över Badlagunen.


                  
       Vårt lilla troll.                              Lilla sandstranden.


  

Ami poserar. Hon gör mej glad varje dag. Hon är mitt hjärtegull.


Ikväll firar vi in det nya året med vännerna här i Gränna. Vi fixar maten själva. Varmrätten skrev jag om för någon dag sedan. Förrätt blir - Räkcoctail med champagnelök. Dessert blir - Chokladfondant med lemon curd, serveras med vispad grädde. Mmm mums! Vi räknade ut vad varje kuvert (14 pers) kostar. Vad tror ni?


Till slut vill jag önska er alla ett Gott nytt år 2012.
Hoppas ni allihop får en trevlig kväll. Tack till er som tittar in till min blogg.
Kram från ensomhoppaspåettbrajobbår2012

  

Av Anita - 30 december 2011 08:30

Hej vänner!
För två år sedan skrev jag ett inlägg som fick rubriken - Tankar om en kris och om snällhet. Ibland läser jag min dagbok och ser vad som hände för några år sedan. Just det där med snällhet dyker upp emellanåt i min blogg. Inlägget har ett så viktigt budskap så jag hänvisar er dit om ni vill se vad jag skrev.
Kram från ensomharnågragoavännersomförståttdetdärmedsnällhet


   

Ps, hittade den här sidan - God gärning. Det finns hopp för mänskligheten.

Av Anita - 29 december 2011 13:21

Hej vänner!
Tillsammans med 14 vänner ska  vi fira in det nya året. Förra året köpte vi mat från en Catering i Gränna. Men det var dyrt och vi var inte helt nöjda. I år lagar vi maten själva. Vi är tre "lag" som fixar förrätt, varmrätt och dessert. Vårt lilla team som fixar varmrätten har full koll. c",) En annorlunda rätt en nyaårsafton kan tyckas. men två av oss har testat den och jag lovar. Den är väldans smakrik och god.
Den skulle passa en dag som denna. Hua, vilket busväder.


  
Saffransmarinerade kycklinglårfiléer med potatissallad

En marinad med saffran, vitlök, sambal oelek och örtkryddor som smaksätter dessa kycklinglårfiléer.
Busenkelt och hur gott som helst!.


Ingredienser
600 g kycklinglårfiléer
1 rödlök
½ apelsin

Marinad:
4 msk olivolja
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
½ g saffran
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
1 tsk sambal oelek
3 msk vatten
Salt
Svartpeppar


Gör så här:
Blanda olivolja, tomatpuré, pressad vitlök, saffran, oregano, timjan, sambal oelek, vatten, salt och peppar
i en bunke. Lägg i kycklinglårfiléerna och låt dem marineras i 1-2 timmar eller över natten.
Lägg kycklinglårfiléerna i en smord ugnssäker form och stek dem i 225 grader i ca 30 minuter.
Skär rödlöken i tunna klyftor och apelsinhalvan i tunna skivor, tillsätt dem efter halva tiden.

Potatissallad:
1 kg potatis, gärna av fast sort
1½ dl turkisk yoghurt
1 dl majonnäs
1½ dl gröna oliver med pimento
Salt

Svartpeppar
½ liten rödlök

Gör så här:
Koka potatisen utan skal, låt den svalna.
Dela potatisen i ganska stora bitar och lägg i en skål. Rör ner yoghurt, majonnäs, oliver, salt och peppar.
Hacka löken och strö den ovanpå potatissalladen.
Ställ salladen kallt tills det är dags att äta.

(Recept från tidningen Mitt Kök nr 31)


Vintips (av Gränna systembolag) till denna rätt är:

                             
1. Stoneleigh Riesling 6498-01
2. Pinot Gris Réserve 2899-01
3. Penascal Rosado Tempranillo Shiraz 2951-01
4. Beaujolais Royal 5408-01
 
Kan det vara nåt att laga till? Om inte på nyårsafton så kanske vid ett annat tillfälle.
Vad äter ni på nyårsafton?
Kram från ensomtyckerattoxfiléäröverskattat
 
Av Anita - 28 december 2011 08:22

Hej vänner!
Tänk vad fort man kan vänja sej vid vissa saker. Att varje morgon öppna paket ur två paketkalendrar med 24 paket. Vilken saknad det blir när de är slut. Och för att inte tala om årets TV kalender. Tjuvarnas Jul. Varje morgon gjorde jag en frukostbricka och satte mej vid Peters dator (större skärm) och tittade på dagens avsnitt. Alla 24 såg jag. Vad spännande! Och rolig. Och söt. Härliga skådespelare.


  
Såhär skriver Wikipedia om årets kalender:
Huvudrollen spelas av Gustaf Hammarsten som ficktjuven Kurre som träffar sin åttaåriga dotter Charlie, spelad av Tea Stjärne, för första gången under julsäsongen. Kurre ingår i en tjuvliga som kallas för Klappsnapparna och den leds av den ondskefulla Madame Bofvén. Egentligen är det bara Madame Bofvén själv som är elak medan de andra utnyttjas av henne. Det visar sig att Madame Bofvén själv tar för sig det finaste tjuvgodset och hon har samlat på sig en skattkammare full med dyrbarheter. Flickan Charlie ansluter sig till Klappsnapparna i början men det är till Kurre hon håller sig. Det visar sig snart att Charlie både är smartare och duktigare än de andra. Tack vare henne börjar livet ordna sig för Kurre och han träffar Gerda som han förlovar sig med. Charlie ser Gerda som en tänkbar mamma till henne och Kurre som pappa. Kurre får anställning som jultomte på stans stora varuhus. Han anställs av den hårda och högdragna direktörskan på varuhuset. Men efter en tid visar det sig att direktörskan inte bara är osympatisk, hon är en riktig skurk också, värre än Madame Bofvén. Direktörskan utnyttjar stadens barnhem för slavarbete och tjänar själv stora pengar på detta.

Julkalendern är tänkt att vara i Charles Dickens anda och spelades in på Skansen och lägenheter från 1800-talet. Julkalendern är skriven av Stefan Roos och Per Simonsson. Andra skådespelare är Elisabet Carlsson och Claes Månsson. Stadens polis kallas för svarthjälmar. De har på sig svarta så kallade pickelhuvor.


Svt Play kan du se alla avsnitt fram till den 24 januari. Har du inte sett kalendern så gör det. Efter första avsnittet måste du bara se allihop. Jag lovar. c",)
Kram från ensomserettrosaskimmeröverGrännaidag

 

Av Anita - 27 december 2011 18:09

Hej vänner!
Jag vill tipsa er pysslare att Hildas Rum har -


     


Stor Mellandagsrea!!!


Alla mönstrade papper 5;-/st


40% på julvaror
Gäller stämplar och utvalda dekorationer.
Magnolias julstämplar 10% rabatt!

25% Rabatt på ALLA övriga varor!!
Magnolias stämplar 10% Rabatt!

Gå in på www.hildasrum.se så får du mer info.


Jag har varit där och samlat på mej ljuvliga Maja Design papper och bokstäver att dekorera.
Kram från ensomärriktigtpysselsugennu:o)

    

Av Anita - 25 december 2011 13:42

Hej vänner!
Ute blommar pelargoner, rosor, penséer och jag tror att det var ett magnolia träd. Hos dej Ninna. Stämmer det? Det är märkligt med vårt klimat. Förra året hade vi massor med snö och kallt. Idag var det 8 grader när Anna och jag var ute på långpromenad med vovvarna. Rätt skönt ändå. Fast visst saknar jag det vita vackra. Lite.


Inne njuter vi av hyacinter. De blå med svag doft är kraftigt blå. Men denna starkt doftande är ljusare blå.


   Den får stå inne på toa. Där passar den så bra. c",)


Idag äter vi inga julmatsrester. Nej, det blir Saffranslax och ris till varmrätt. Och clementinfromage till dessert. Nya rätter med jultema. Hoppas ni hade en mysig julafton. God fortsättning på helgen.
Kram till er alla från ensommårrättsågott

 

Av Anita - 24 december 2011 22:30

Hej igen vännerna!
Dagens paket är den sista. Lite sorgligt, men allt har sin tid. Även de 24 dagarna i december med paketkalendern. Jag är väldans nöjd med allt som jag har fått. Det har varit fantastsikt att se vilken fantasi Lotta Tomte haft. Att hitta små saker som är blå. Burken med blå vallmofrö t ex. Eller den blå hushållsfärgen. De blå lyktorna är så fina. Den blå tomteburken gillar jag mycket. Och det blå godiset... mmm, det var verkligen läckert och gott. Den blå ljuvliga boken... Ja, det är så härligt när den hemliga tomten läser på vad jag gillar. Det var också fina saker i vitt och silver, precis som jag önskade. Tusen tack kära Lotta som igår fyllde 40 år. Grattis än en gång.


Idag fick jag nåt väldigt fint. Nåt som jag varit lite avundsjuk på när alla andra swappare fått i sina paket. :o)


   En tavla med text. Vad kul!
Och ett fint kort som Lotta gjort själv kan jag tro.
Underbara saker i julswappens sista paket.
Tack kära Lotta!

Kram från ensomhoppasnihaftenmysigjulafton
 

Av Anita - 24 december 2011 21:19

Hej vänner!
Nu har jag öppnat Annas sista paket i den underbara paketkalendern som hon gjorde till mej. Att min kära dotter gjort nåt så fint till mej kommer jag att leva på länge. Det har varit en mysig och spännande morgon i 24 dagar nu. Och varje morgon har jag haft ett leende på läpparna och tänkt, jo ja, Anna kan sin mamma. Det har varit fullträff i alla paket. Så fina saker. Goda, doftande och bra saker. Godiset har hon förresen prickat rätt till 100%. Ingen risk att jag tänkt, usch näe, det där gillar jag ju inte. Nejdå, kära Anna, du är fantastisk som ville göra detta. Det värmer mitt hjärta och jag vet att du inte hastade detta bara sådär. Det är mycket kärlek och omtanke i dina paket. Kurr. Tusen tack!

 

Här är de fina saker jag fått de senaste fyra dagarna.


 

21 dec = muffinsplåt, 22 dec =vaxkaka, 23 dec = jordgubb i champagne, 24 dec = underbar texttavla
Tack kära Anna! Nu har jag mycket fint att njuta av. Du är bäst!

 

Kram från ensomgavhundarnajulklappar:o)

 

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards