Anitas blåa blogg

Alla inlägg under augusti 2007

Av Anita - 30 augusti 2007 08:17

Hej vänner!

Torsdagar och fredagar är vi inte i skolan. Då har vi självstudier.
Vi har fått två uppgifter som ska vara klara till måndag. En ska vi redovisa kort inför klassen, och en ska vi lämna in till läraren. Denna gång handlar det om Omvårdnadsteorier och de fyra begrepp som ingår där. Människa, miljö, hälsa och omvårdnad. Jag ska formulera min människosyn och ställningstagande för mitt förhållningssätt till patienter inom psyk.

Jag ska också välja ut en omvårdnadsteoretiker, och berätta muntligt om dennes begrepp och interpersonliga processer.
Det tar lite tid att få ihop detta, tror jag. Jag samlar alltid tankar och idéer i huvudet, sen sätter jag mej och skriver. Hämtar fakta på nätet och läser vår kurslitteratur. Egentligen behöver jag låna böcker på bibblan, ska se om de har dem inne.


I eftermiddag ska jag träffa sömmerskan som ska sy en Marimekko kjol till mej. I blått förståss. Jag har en modell som hon ska sy av. Det ska bli spännande. Och kul när jag kan förverkliga drömmen om en blommig blå kjol i häftigaste tyget. c",) Jag har ett tyg till i ljusare blå färger. Från Mariemekko. Köper dem från Tradera. Ska fundera vad jag vill ha det till. En väska kanske? Eller en kjol till...

bla     ljusbla
Solen skiner, himlen är blå, lite sval luft, men det är underbart!
Var rädd om dej.
Kram från ensombehöverstäda

Av Anita - 29 augusti 2007 18:12

Hej vänner!
Jag vill dela med mej av vad Magareta Hägglund skriver i Tara nr 4.


"The lives we could have lived."

Jag vet inte var jag läste det. Men det är en mening som fastnade.

De liv vi kunde ha levt.

De liv vi kunde ha levt...om vi vågat lite mer.

De liv vi kunde ha levt...om vi inte begränsat oss så.

De liv vi kunde ha levt...om vi vågat tro på våra drömmar.

Släpp loss dina tankar och dröm. Vilket liv kunde du ha levt?

Om du struntat i Jante och tagit för dig.

Om du trott på dina drömmar.

Nej, deppa inte ner dig.

Det är helt okej att du inte levt dina drömmars liv. Det är helt okej.

Livet är kanske lite kantstött och halvdant. Det är så det är.

Det är så livet är.

Inte perfekt, men levande och livsbejakande och här och nu. Inte perfekt och inte fläckfritt utan lite hursomhelst och lite trasigt i kanterna.

Det är så livet är.

Så låt oss utgår från här och nu.

Du är den du är. Du har det liv du har. Det blev som det blev.

Och det är inte det sämsta.

När jag var fyra år fick jag gå till tant Gerda alldeles själv.

Inte vet jag vilka drömmar tant Gerda hade haft. Och inte vet jag vilka drömmar farbror Herman, hennes man, hade gömt i sitt innersta.

Men jag vet att för mig blev de livsavgörande.

Jag fick duka bordet och la alla knivar och alla gafflar på farbror Hermans plats. Han återgäldade min kärlek med en röd liten docksäng och ett ljusgrönt dockskåp.

Jag satt där i köket och fick hedersuppdraget att mala kaffet på den lilla kvarnen. Jag malde och satt där i trygghet.

Inte tror jag att Gerda och Herman förstod att de gav trygghet åt ett vilset barn. Inte var det deras dröm i livet.

Men jag satt där och malde kaffebönorna som doftade i köket där vedspisen sprakade. Jag satt där i tryggheten att jag var älskad och hörde till. Jag malde och kände kaffedoften. Jag hörde vedspisen småprata.

Jag satt där i tryggheten.

Inte tror jag att Gerda och Herman kunde ana att 50 år senare skulle deras gäst minnas deras kärlek som livräddande.

De bara levde sina liv. Lite kantstötta och desillusionerade. Men deras kärlek och trygghet var syrgas för en fyraåring.

Så är det kanske. De första kärleksmiraklen utförs i förbifarten.

Av människor som inte har en aning om sitt inflytande. Som bara lever på.

Som lever sina operfekta, kantstötta liv och utför mirakel utan att ana det.

Dröm om det liv du kunde levat. Dröm och använd drömmarna som en språngbräda till något nytt och ännu mer du.

Men glöm inte att vara tacksam för det kantstötta liv som är ditt just nu.

Tack Maggan - Själsvän, krönikör i Tara

Av Anita - 28 augusti 2007 08:10

Hej vänner!

Idag vaknar jag med sol och blå himmel. Visserligen blåser det lite, men idag ska vi inte ut på sjön så det gör inget. c",) Vad underbart!
Det pratas så mycket om nalkande höst och dåligt väder, då jag blir lycklig när vi får en solig somrig dag såhär. Jag vill nämligen inte ha höst än.


Nej, vi har några båthelger kvar. En till Hjo och en till Visingsö där vi ska långvandra. Då sluter vi upp med många båtar och vänner. Det ska bli så himlans roligt.

Himlans roligt har jag denna vecka. Lite lyxvecka med att äta ute och umgås med vänner. Igår träffade jag en go fd klasskompis och vi åt på Chili Thai.

Ikväll ska personal från Träffpunkten träffas och äta nånstans. Jättekul!

Imorgon ska jag träffa två av Psyktjejerna (från profilkursen) och vi ska troligen äta eller fika på nåt mysigt ställe. Så det kan bli. Samma vecka.

Och skolan är ju rolig. Jag njuter av varenda stund tillsammans med klassen och vår underbara lärare. Tänk vad hon kan lära oss mycket. :o)
Idag kommer en kille från Rättpsyk som gästföreläsare. Ska bli mycket intressant.


Inte vet jag om denna information var så viktig och intressant. Men jag vet att många av er gillar att dela min vardag. Ni andra får väl smyga ut bakvägen.
Må så gott och var rädda om er.
Hoppas solen lyser hos dej också.
Kram från ensomtarsommarkläderpå

Av Anita - 27 augusti 2007 08:42

Hej vänner!

Nu åker jag till skolan med mina färdiga arbeten i väskan. Det känns så himla skönt. Satt faktiskt inatt till kl 01.15 och skrev på det sista. Puh! Sån är jag.


Hoppas att du får en bra och spännande vecka.
Kram från ensomskaträffagamlaklassskompisariveckan

Av Anita - 25 augusti 2007 12:55

Hej alla!

Tralla lalla la, titta vad jag har fått. En utmärkelse till min blogg.

utmärkelse  Vilken härlig överraskning!  c",)

Jag har fått den av Anette för att hon har min blogg bland sina favoriter.
Hon tycker att denna rosa utmärkelse gör sig bra mot det blåa. Det håller
jag med om. :o) Du gör mej så glad. Tack gulle dej, Anette.

Nu får jag dela ut utmärkelser till mina favoritbloggar.
Skulle vilja ge Anette och Susan, men de har redan fått. Grattis till er!


Jag sitter vid datorn i MoA i Gränna hamn. Vilken tur att vi inte gav oss iväg nånstans på sjön igår, för idag blåser det nästan storm. Hua! Vi bryggseglar. Helt okej. Igår var det 26 grader, sol och vindstilla. Det är ju fantastiskt att det kan bli högsommarväder sådär överraskande. Det var en kul em/kväll. Vi tjejer åt god mat och drack gott vin i Laxstugan (favvostället i hamnen) = tjejträff. :o) Killarna satt på akterdäck och drack middag. Urp! Ja, några kräftor sörplade de visst i sig. Vi satt i båten frampå nattimmarna och hade det så väldans trevligt. Vilka underbara vänner vi har! Det är bomull för själen och det gör mej så lycklig.

Imorgon bär det av till Halmstad. Åh, vad mysigt att gratulera dottern och

få vara tillsammans på hennes dag.
Hoppas att helgen blir bra för dej.
Kram från ensomkännermigstoltochgladförutmärkelsen

Av Anita - 24 augusti 2007 11:55

Hej vänner!

Blåbär, blåögd,  blå pripps, björnbär, smurfar, Längtans blå blomma, jeans, Fabror Blå, himlen, havet, blåklint, pepsi, Sveriges blå band (Göta Kanal) blåtira, blåval, förgätmigej, blåneka, blå kongo, blåkulla, blå jungfrun, bluetooth....  marinblått, ljusblå, indigo, koboltblå, kornblå, ultramarin, kungsblått, blåbärsblå...


Det sägs att blått är de flesta människors favoritfärg. Kanske det är för att den får oss att känna närheten till naturen - till havet, himlen och de blånande bergen? Kanske för att det är en lugnande färg som får oss att glömma bekymren? Olika nyanser av blått kan påverka oss på olika sätt.

Ljusblått gör det lättare att tänka klart och kreativt, medan djupare nyanser förmedlar känsla av värdighet. Mörka blå toner som indigo kan till och med ha en viss hypnotisk effekt.

Hm, jag kanske ska omge mej med mycket ljusblått då när jag ska plugga.
Fast.... förresten, det gör jag redan. :o)


Jag hade/har planer på att göra en hemsida som heter "En blå stund".
Men den får vänta. Fast visst är det en bra tanke? Jag har idéerna kvar i huvudet. Där får de ligga tills jag har nytta av dem.


Hoppas att du får en trevlig helg. Må solen lysa.
Vi åker till dottern i Halmstad på söndag. Med en överraskning.

Hon fyller nämligen år. c",) Du bakar väl nåt gott kära?

Kram från ensomlättsvävarutitankarnärjagskaplugga


Av Anita - 23 augusti 2007 23:27

Hej igen!
Jag måste bara få roa mej lite mellan pluggandet. Testar mms-bloggning.

Här är ett kort taget inne hos MoA. Håll med om att det är en vacker bild?

Kram från ensomköpteennyskrivareochklaradeattinstallerasjälv

Av Anita - 23 augusti 2007 08:56

Hej alla!

Idag får jag peppa mig till att klara av uppgiften till kursen.
Den är inte självklar och inte lätt.  Jag letar fram möten med människor som kan passa i denna uppgift. "Att förstå vårdvetenskap". Vi ska beskriva begrepp och vad de betyder för oss.

En person som inspirerar mej är Caroline. Hon skriver fantastiskt vackert och har ett obegränsat lager med kloka ord. Kloka råd på vägen...


Ha TILLIT

till dig själv

Våga tro på dig,

på din kraft och din

alldeles unika förmåga.

Våga tro att du får hjälp

att klara det du

verkligen vill.

Våga visa din egen

storhet, så att vi andra

får värmas i ditt ljus.

Caroline Gårdheim


Hon har en vacker hemsida www.kreativinsikt.se

Där kan du beställa en katalog över det sortiment som finns. Och det är mycket. Vackra kort, böcker som inspirerar, block, kuddar, CD m m.


Jag håller på att bli lite galen för skrivaren vill inte samarbeta med min nya dator. Vilken frustration man kan känna. Då prövas mitt tålamod kan jag säga. c",) Jag ska packa ner min Vilma i väskan och bege mej till PC City och be om hjälp. Kan t om tänka mej att köpa en ny liten skrivare om det skulle behövas. Men då får de koppla in den, så att jag ser att allt fungerar. Urp!

Tur att jag kan lugna mej med Carolines texter.


Hoppas att du får en bra torsdag.

Kram från ensomsersolentittaframjabba


Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards