Anitas blåa blogg

Alla inlägg under december 2009

Av Anita - 31 december 2009 15:35

Hej vännerna!

Tack för era rara och gulliga kommentarer. Det är så härligt när jag får reaktioner och tankar för något som skrivs av mej här i bloggen. Då känns det som att jag skriver för någon och inte ut i tomma intet. Så.. ni ska veta att det betyder mycket för mej när ni skriver några rader "tillbaka". Alla ni som kommenterar min blogg och visar vem som hälsat på, tack tack.


Nu börjar ett nytt decennium. Spännande. Vad ska det bjuda på? Nyårsafton gillar jag mest och bäst. Mer än Midsommarafton och Julafton. Ett helt nytt år framför mej och vet du vad det bästa är? Jo, att våren kommer närmare för var dag som går. Jag kan nästan känna lukten av penséer redan. c",) Nej, jag skojar.


Igår skrev jag om kriser, idag vill jag skriva om glädje. Det finns otroligt mycket att glädjas åt. De små tingen i vardagen. Ett möte med en människa man aldrig mött förut. Det kan bli hur bra och trevligt som helst. Ett leende. En kram. Någon som lyssnar. Jag har lätt för att känna glädje. Livet blir så mycket trevligare då. Den största glädjen år 2009 är att vi flyttat till Gränna. Och den största lyckan är att vi inte förlorade våra kära barn i deras dramatiska olyckor.


Nu mina vänner vill jag önska er alla ett Gott nytt år.
Tack för att ni finns.


  

Gott nytt år!

Kläppen tungt i klockan slår:

"Nu är nyår inne"!

Tack du kära gamla år,

som så trött på tröskeln står

och är snart ett minne!

Nya år,

kom med fröjd och sol och vår

och ett tacksamt sinne!

Elsa Beskow

 

Ikväll går vi på nyår- och 50-årsfest.

Nyårskram från ensomhargjorthemligheteridag

  

Av Anita - 30 december 2009 18:37

Hej vännerna!

Snart är detta år slut. Och ett nytt 2010 tar vid. Visst är det spännande? Vårt 2009 innehåller både glädje och sorg. Som det brukar. Det är så det ska vara i livet. Av kriserna blir vi starkare. Och förhoppningsvis klokare. Min kris var att det blev för tufft på jobbet jag hade i gruppboendet. Helt plötsligt tvivlade jag på min identitet, vem jag var, hur jag skulle vara., vad jag kunde. Min självbild blev otydlig. Detta på grund av arbetskamraterna. Inte alla, men några som tog stor plats. Usch ja, det finns mycket att skriva om när det gäller den arbetsplatsen, men jag avstår.


Något som de sa många gånger, var:

"Du får inte vara så snäll". Det var helt främmande för mej. För mej är vissa handlingar självklara. Att få göra det där lilla extra. Att vara bra på att lyssna. Att visa empati och förståelse. Att ge en uppmuntrande kram. Att finnas som stöd när något kör ihop sej. Jag blev behandlad som om jag inte lydde regler, när det egentligen handlade om att jag inte ville bemöta de boende på det oetiska sätt som en del av personalen gjorde. När jag ville vara en god medmänniska och inte en motmänniska.


Jag klarade mej ur min kris rätt så fort, tack vare det nätverk jag har av vänner och familj. En chef som var stöttande och som fanns där hela tiden. Jag lärde mej mycket av den händelsen och har rannsakat mej själv. Som tur var hittade jag min identitet som glada, positiva Anita igen. Snälla Anita. Det är sådan jag är. Inte alltid, men för det mesta och framförallt tillsammans med andra.


Stefan Einhorn är min mentor när det gäller snällhet. Han tycker att det är riktigt smart att vara snäll. För att klara av det måste man ha omdöme, integritet och mod., säger han. Snällhet är inte bara en osjälvisk handling, utan får den snälla att må bra själv också. Han säger, äkta snällhet handlar inte om att sakna integritet eller vara konflikträdd, utan att göra det man tycker är rätt. Att vara snäll på riktigt är att handla gott, det är handlingen och inte tanken som räknas.


Därför ska du vara snäll

  • Goda gärningar är ett riskfritt knark.
  • Det lönar sig att vara generös. En studie kring att dela med sig av pengar visade att de som gav andra, okända människor, mest pengar också fick mest tillbaka och inte endast av dem som de gav till.
  • Vänlighet sprider sig. En undersökning på studenter visade att de var mer benägna att hjälpa andra om de fått en kaka innan.
  • Generositet, i form av små gåvor, leder till att vår minneskapacitet, inlärningsförmåga, kreativitet och förmåga att lösa problem blir bättre, visar studier
    Källa: Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn

 Så blir du snällare

  • Var nyfiken! Intressera dig för andra människor så får du dem att känna sig sedda och respekterade. Det gör dig dessutom visare.
  • Var ödmjuk.
  • Fråga andra till råds. Det visar respekt för andra och gör dej klokare.
  • Var generös! Inte bara med pengar, utan också med beröm och uppmuntran. Dela med dig av äran till andra ochge din omgivning en kaka ibland, det kommer att löna sig i längden.
  • Hantera uppseglande konflikter på ett klokt sätt, visa att du respekterar din motpart och försök att vara målinriktad i stället för känslostyrd.
  • Se din medmänniska. Varje dag har vi hundratals möten i våra liv, välj och se de du möter och lyssna med båda öronen och med hjärtat.
    Källa - Stefan Einhorn

Man ska aldrig jämföra graden av kriser, men jag måste säga att vår kära dotter och vår käre son, har upplevt och upplever en mycket större kris än min. De är fortfarande i den. Anna är stark, envis och har kämparanda. Hon ser framåt och tar tag i livet. Lycka är att hon kommit in på Högskola och ska plugga 1 år. Martin har det tufft. Just nu är han inte motiverad att göra nånting med sitt liv.


Jag är ledsen att detta inte blev nåt glatt och roligt blogginlägg. Men  nu kändes det som att det var läge att skriva om just detta.
Kram till er alla från ensomkämparmeddystratankaribland
  
S
igtag av Susie
Hemsida stängd

Av Anita - 29 december 2009 22:13

Hej vännerna!

Hoppas att eran tisdag varit bra. Jag är nöjd med min. Roligt och mysigt jobbarpass. Sen följde min kära tvillingsyster med mej hem till Gränna. Vi hade några trevliga timmar tillsammans tills det var dags för henne att åka till mamma i Jönköping. Vi träffas inte så ofta eftersom hon bor i Halmstad. Men det är alltid lika mysigt när vi gör det.


Nu ska jag visa min tredje julklapp. En underbar dagbok som det ska skrivas flitigt i under nya året 2010.


  

Jag önskar att jag kunde rita och skriva som Susan Branch. Illustrera min egen dagbok. Nu kan jag inte det, vilken tur att Susan kan. Boken är på engelska, lite synd kan tyckas, men man få vara glad åt det som finns. c",)


  

Såhär vackert har hon gjort på sidorna.


  

Oktober.


Boken har jag köpt på Adlibris. Susan har en ljuvlig hemsida där hon berättar om sig själv och där hon säljer massor av underbara ting.


Imorgon får jag veta om jag behöver åka in och jobba. Annars blir jag ledig. Tur att jag inte jobbar nyårsafton och nyårsdagen. Då ska det firas. c",)

Ta hand om er och ta hand om varandra.

Kramis från ensomharhaftettbraårsom50-åring

figsigpåskivstav  

Sigtag av Åshild

Jenny's Grandchild

Av Anita - 28 december 2009 09:46

Hej vännerna!

Vi byter inte julklappar i familjen. Det är skönt att slippa trängas i julhandeln och stressa om vad man ska köpa. Fast Anna och Stefan hade med en överraskningsjulklapp ändå. Fina espressokoppar i rostfritt. Vad snällt.


Jag har köpt tre julklappar till mej själv. c",) En av dom var julboken "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Den andra är detta fina hus som jag har i mitt pysselrum.




MMS-bloggning

Undra om det är samma tillverkare på de tre vita hus som jag köpt tidigare? Hörde ett rykte att detta hus skulle säljas på Rusta, av en återförsäljare. 129 kr. I en presentbutik i Kungälv kostade det 269 kr. Alltså ett fynd. Glad är jag. Det här huset har glas i alla fönster. Bra, för då kan man ha det ute i sommar.


Den tredje julklappen visar jag imorgon.


Nu ska jag iväg och jobba.

Kram till er alla från ensomskaletaefternåtatthapåfötterna

sigfigvinter  

Sigtag av Åshild

Jenny's Grandchild

Av Anita - 27 december 2009 14:30

Hej vännerna!

Då var Juldagarna slut. Fast det blir ju en extra dag idag kan jag tycka. Hoppas att ni alla har haft det trevligt och mysigt. Vi har haft en väldigt lugn jul. Och det har varit skönt för jag har inte varit i toppform. Förkylningen bara flög på mej i onsdags kväll. Nåja, det är världsliga ting. Helt okej. Ska inte gnälla.

Glada blev vi när Anna och Stefan kom och hälsade på. Så mysigt.


Lite pynt kom det fram i onsdags. Den här t ex.

MMS-bloggning  

Köpt hos en keramiker i en hamn i Kroatien. Blå tomte tänker ni. Ja, jo, det kan tyckas märkligt. Skojsigt att det finns fler blåa människor ute i världen. c",)


Snön ligger kvar än så länge. Synd bara att det ska vara så blaskigt och moddigt när vi vill ut på promenad. Måste köpa nya vinterstövlar för mina läcker. Stackars fötter som var kalla och plaskblöta efter gårdagens gående.


Ha en skön söndag alla.

Kram från ensomskabakaensaffranskaka

  

Sigtag av Jaana

Cottontail Graphics

Av Anita - 24 december 2009 12:48

Hej vännerna!

Jag tittar bara in i bloggen för att  önska er alla en

  

godjul


Hoppas att ni får en mysig och härlig Julhelg.

Kram från ensommyserochpyser

  

Sigtag av Susie

Susies Graphics - tyvärr stängd

Ps, tack för alla hälsningar.

Av Anita - 23 december 2009 22:24

Hej vännerna!

Hoppas att ni har/haft en mysig upesittarkväll. Jag pysslade en stund i köket, griljerade skinkan bl a. Gjorde Rocky Road godis. Mums. Ernst gjorde Lerpottasill på TV igår och det blev vi sugna på. Ja, så det har vi ätit ikväll. Med ostknäckemacka och en öl till.

 

Jag är lite orolig att det är en förkylning på gång. Känner mej inte alls i form. Tur att vi ska vara hemma och ta det lugnt i helgen. Det blir mycket läsa i min nya bok, vila och laga god mat. På Juldagen får vi sällskap om vädret tillåter. Hua, vilken otur om dotter och sambon inte kan köra hit.

 

Jag vill tacka alla som skickat julkort. Det är verkligen lycka att hitta dem i brevlådan. Och ni som fått av mej, och inte skickat....  Lugn. det tar ni igen nästa år. Eller? c",)

 

God Jul till er alla som tittat in och skrivit en hälsning. Jag återkommer imorgon till era bloggar.

Nu är jag trött och vill snart sova.

Natti fnatti kram från ensomintejobbarförränmåndag

  

Sigtag av Jaana

Cottontail Graphics

Av Anita - 22 december 2009 21:33

Hej vännerna!

Ikväll har vi njutit av Peter Jöbacks julkonsert på TV. Jag gillar verkligen hans röst och utstrålning. Musiken har vi på CD och den spelas ofta.


Peter hade med sej två julblommor hem, som han fått i gåva. Och kan ni tänka, båda går i vitt. Fantastiskt vackert. Här hemma är det mest vintervitt och då passar de så bra in. Vita amaryllis med frostigt arrangemang. Den ena i vit fyrkantig kruka och den andra i kromat. Jag har hängt upp istappar (i glas) i dörrfönstret. Effektfullt när man ser dem ut mot snön. Förresten så har jag fyllt en hink med vatten och ställt ut. Det ska bli en islykta. Hoppas.

Vi har bestämt oss för att inte ha gran i år. Det är helt okej. Jag pyntar med annat så det blir julstämning.


Ute kommer det mer snö och det är bra. Vit jul vill vi ju ha. Men inget oväder. Anna och Stefan ska köra hit på juldagen och då får det inte vara otäckt väder och väglag.


Ja, det blir inte mer än så här i bloggen ikväll. Har ni det bra alla? Inget stress va? Här har det inte blivit så mycket gjort för jag har känt mej lite vissen. Imorgon är jag på G igen. Då ska vi handla resten av maten, pynta det sista och sen ska vi mysa på uppesittarkväll. Peter jobbar mycket och intensivt så han kommer väl att svimma i soffhörnet. Det är helt okej. Jag får skaka liv i honom emellanåt. c",)


Myskram från ensomfåttjulbokenibrevlådanidag

figsigbokstund  

Sigtag av Åshild

Jenny's Grandchild

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Skapa flashcards