Anitas blåa blogg

Alla inlägg under augusti 2010

Av Anita - 12 augusti 2010 22:40

Hej vännerna!

Vad ska jag blogga om ikväll då? Hm. Har ni haft en bra dag förresten? Hoppas det. Kanske har solen lyst? Kanske har någon gjort dej glad idag? Kanske har du ätit nåt gott? Eller gjort något som gav ditt hjärta vingar? Så kan det ju vara, eller hur?


Vi har varit på Curenstams Blommor. Och där blir man verkligen glad. Ni som läst min blogg några år, vet att jag "tjatar" om den handelsträdgården. Men jag måste göra det igen. För det är en alldeles himla trevlig handelsträdgård. Alltid lika glatt välkomnande. Alltid lika god service. Alltid hittar man nåt fint att köpa. Eller gott, för där finns produkter från Brunneby Musteri. Och färska ägg har dom. Från egna höns. Vi var nog där 1½ timme, satt ute i solen och åt glass som avslutning på den trevliga blomstershoppingen. Jag kan verkligen rekommendera er att besöka Curenstams. Ni blir inte besvikna.


Är ledig fre-sön. Imorgon åker vi till Västkusten och möter upp Anna och Stefan vid deras segelbåt. Förhoppningsvis ska vädret kunna ta oss ut på havet. Har tänkt att besöka Åstol. Det blir en övernattning i deras båt. Vad mysigt och trevligt det ska bli. Västkusten = skaldjur för mej. DET ska bli gott. :o) Må solen lysa och himlen vara blå, vindarna snälla och barnen likaså. c",) Äh, ett barn och en hund har vi med. De är säkert snälla. Dom kan vi påverka men vinden blir lite svårare. Nåja, det blir vad det blir. Skulle det bli för hård vind och regn får vi väl ta en bilutflykt istället. Eller hur?


Ha det gott alla. Och hoppas att ni får en fin helg.

Kram från ensomkanskebloggarfrånminnyaAndroidmobil

  

Av Anita - 11 augusti 2010 21:52

Hej vännerna!

När jag skickar kort ut i världen genom Postcrossing har jag använt detta motiv. Kortet är kul att visa dem som undrar vilka hamnar vi besöker med båten. Alla är ju inte utsatta, men man kan sätta ett kryss ungefär var den ligger.


           


Vykortet har blivit favorit bland många. Det är kul. Nu skulle jag köpa fler av det fina Vättern vykortet, men nere i Hamnkiosken var de slut. Snyft. Har kollat några av present-  och souveniraffärerna uppe på Brahegatan. Men nej, där fanns inga heller. Jag får leta lite till. Måtte de finnas nånstans.


Hoppas inte ni regnar bort. Hur mycket regn finns det i himlen egentligen? Jag bara undrar. Hela tiden. Fy vad tråkigt det är med regn.

Kramis från ensomärgladförminprickigaregnkappa

  

Av Anita - 10 augusti 2010 08:05

Hej vännerna!

Idag skiner solen. Himlen är inte utan moln, men ändå. Underbart! Hoppas att det blir en fin dag idag. En solig dag. Som gör att vi inte tror att sommaren är slut.


Jag har en glad tatuering på min högra arm. Den syns när solen skiner för då klär jag mej i linne eller kortärmat. c",)

   Min Musse har förståss en blå skjorta.

Jag ville ha den här Musse för han är lite speciell. Lite busig, eller hur? Jag tänker att personalen på hemmet ska bli lite glada när de ser min tatuering. Om många år i och för sig, men ändå. Hoppas den sitter kvar då. Den väcker reaktioner. Positiva sådana. Det är kul. Jag var lite busmodig när den gjordes. Motivet hade jag sparat i minnet i ca 10 år innan jag tog mod till mej att få den "inristad" på armen.


Ha en underbar dag alla.

Kram från ensomgjordedendärtatueringenismyg

  

Av Anita - 9 augusti 2010 18:42

Hej vännerna!

Jag trotsade dimman och regnet som hängde över blåbärsfälten. Har jag planerat att plocka blåbär så måste det bli så. c",)

Ringer man och kollar med Fredrik om det går att plocka kan han vara snäll och ge dej en tid. Han skyltar inte med självplockning ännu, därför att det är lite dåligt med bär. Om någon vecka kan han öppna självplocket för alla.


Jag plockade min ranson - 3 kg drygt. Förhoppningsvis ska jag få plocka mer framöver.


  

Mums, vi kan nästan äta ihjäl oss på dessa ljuvliga stora blåa bär.


Många goda blåbärspajer blev det i vintras. Det är verkligen lyx att kunna bjuda på en nybakad paj med stooora blåbär.

Må så gott alla.

Kram från ensomjobbartis-tors

  

Av Anita - 8 augusti 2010 21:36

Hej igen vännerna!

Äh, det blev ingen båtfärd i eftermiddag. Och ingen allsång heller. Dimman låg tät över Vättern så njuta av allsången från sjösidan var inte att tänka på. Ingen middag på Visingsö heller. Vad tråkigt tänker du. Inte då. Bara att gilla läget. Jag lagade kalvfärsbiffar med kantarellsås, kokt potatis och kokt brocolli. Mycket gott. Vilade middag en stund. Och sen gav vi oss ut i regnet, Ami och jag.

Vi lyssnade på allsångsfesten där vi gick på strandpromenaden.


Tur att det inte var kallt. Ser ut som en höstbild eller hur? Fast det är ju bara augusti. DÅ är det inte höst, möjligtvis sensommar. :o)


Imorgon har jag fått lov att plocka jätteblåbär om det inte ösregnar. Skörden är väldans dålig i Gränna i år. Tråkigt. Jag som vill hamstra upp massor för det är så himla gott. Min rygg säger ja till självplock på jätteblåbär. (Man sitter på en pall och plockar från "sitthöga" buskar). Att gå i skogen och plocka lockar mej inte lika mycket.


Kl 22.05 är det repris på Sommarpratare - Annika Östberg. Det är otroligt spännande att höra människors livshistorier. Och jag är nyfiken på vad Annika har att berätta. Så... jag tänder ljus i sovrummet och kryper ner i lena rentvättade lakan och myser en stund. Peter tittar på en katastroffilm, Poseidon. Urp, den kan jag skippa.

Ha det gott alla.

Kram från ensomserframemotenroligvecka

  

Av Anita - 7 augusti 2010 21:36

Hej vännerna!

Jag är så otroligt glad och tacksam över att få bo i Gränna. Det är fantastiskt vackert. De senaste två kvällarna har det varit en sagolik solnedgång. Då njuter vi ska ni veta. Ibland, när jag står och tittar ut över Visingsö minns jag en speciell kväll på Öa. En augustikväll 2008. En fantastisk kväll då det var utebio vid Näs. Vi såg premiären av andra filmen om Arn. Det var en vindstilla kväll. Vi hade tagit vår båt över och bestämde oss i sista stund att vi skulle se filmen. Bussen körde oss till Näs där en stor filmduk hade monterats upp. Enorma högtalare gav otroligt bra ljud. De flesta hade med stolar. Så också vi. Fleeceplädar hade vi hunnit få med också. Himla bra, för lite svalt blev det allt framåt natten.


Har du varit med om att känna dej sådär himla lycklig att du nästan ger ifrån dej lyckoljud? Sådär så du nästan lyfter från marken? Du får blunda för att förstå att det är en äkta känsla? Du vill spara den där känslan för att ta fram den ibland. Precis så kände jag när jag satt där längst fram och hade en kanonbild framför mej. Filmen var så bra, så stark och det var mäktigt att sitta intill Näs Slottsruin som ju var med i filmen. Sjön låg spegelblank och några båtar låg med tända laternor. Fantastiskt vackert.


När filmen var slut leddes vi av tända marschaller längs med strandkanten, bort mot vägen där bussen senare kom för att hämta passagerare. Marie Fredriksson sjöng gudomligt vackert medan vi gick där i mörkret. Ledmotivet i filmen etsade sej fast i min hjärna och själ. "Där du andas".




Jag visste inte förrän nu att Niklas Strömstedt och Anders Glenmark gjort denna vackra melodi och text.



Ibland är det gott att ta fram de goa minnena. Tänk, att få vara med om en upplevelse som sitter kvar så tydligt i minnet. Jag har många sådana. Det är härligt.


Imorgon ska jag jobba några timmar. Efter det hoppas jag, att vi kan ta en båttur. En liten tur bara på em/kvällen. Vädret får bestämma. Det är sista allsången i Gränna för denna sommar. Vore ju läckert om vi kan se den från sjösidan. c",)


Må så gott alla.

Kram från ensomserattdetäralldeleskolmörktuteurp

  

Av Anita - 5 augusti 2010 19:18

Hej vännerna!

Dotter Anna och hennes sambo Stefan kom hit på en snabbvisit. En övernattning och idag bar det iväg till Öland. Vad härligt att träffa dom. Vi åt god middag. Lax med blomkålskräm, kokt potatis och sallad. Till dessert blev det Tiramisu. Den hade stått till sej i tre dagar. Jo, den blir bara bättre och bättre dag för dag. :o) Vill du ha receptet? Det kommer här.


Tiramisu

8-10 portioner


4 äggvitor

100 g strösocker

400 g Mauri Mascarpone (ost)

4 äggulor

1 pkt Vicezovo Savoiardikex, ca 12 st

ca 1 dl starkt kallt kaffe

kakaopulver


Gör så här:

Vispa äggvitan fast och rör ner socker och Mascarpone.

Vispa äggulorna ljusa och porösa. Blanda de vispade äggvitorna och äggulorna och ställt kallt. Vänd kexen i kaffe. 1-2 sekunder. Varva kexen, krämen  och pudrat kakaopulver i portionsglas eller på ett serveringsfatt med kanter.

Avsluta med att pudra kakaopulver över. Håller tre dagar om den står kallt.


Pigga upp mej ja, det behövdes när jag blev varse om att jag inte fick vara med.... Hur liten känner man sej då? Det är många känslor. Ibland får jag vara med och ibland inte.


Ha det bra alla. Snart börjar Ernst på TV. Då blir jag glad. c",)

Kram från ensomgått5,7kmiRöttleskogenmedsonochhund

  

Av Anita - 3 augusti 2010 18:55

Hej vännerna!

Det är lite lugnt med bloggandet hos många antar jag. Här skrivs inte så ofta, men idag vill jag berätta att vår lilla kära Lagottoflicka Ami fyller ½ år.


 Här sover hon när vi åker i full fart på sjön. Trygg och avslappnad.

 

Ami väger 11 kg (om nu vågen stämmer) och är 40 cm i mankhöjd. Hon och jag har latat oss i sommar. Nu sätter vi igång med längre motionspromenader.


Ryamattan har lagts på vid matplatsen igen. Nu kissar hon inte inne längre. Skönt. Ljuslyktorna på golvet vid fönstret står numera där dom ska vara. Vi har ändrat hennes måltider till två, morgon och kväll.


Snart börjar valpkursen som vi ska vara med på. Har inte fått besked om starten ännu. Linda på Tappra Tassar ska ha den. Ska bli så kul. Jag längtar.


Jag ångrar inte en sekund att vi köpte Ami. Hon tillför så mycket glädje. Att ha nån att bli glad av, kela med, promenadsällskap.... det är så kul. Det är själavård.

Kram till er alla från ensomfårhärligtbesökimorgon

  


Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards