Anitas blåa blogg

Alla inlägg under oktober 2009

Av Anita - 7 oktober 2009 21:45

Hej vännerna!

Vi har nyss kommit hem, Peter och jag. Har haft en eftermiddag/kväll i Jönköping. Ja, vi har ju jobbat också. Tidigare på dagen. Men efter jobbet så fixade vi några ärenden. Köpte bl a spotlights till hall och rum. Sen bjöd Peter oss på middag på Jensens Bofhus. Gott gott. Det blev biokväll efter maten. Flickan som lekte med elden. Mycket bra, tyckte vi båda. Vi har ju sett första filmen och det ser jag som ett måste. Och jag har läst alla tre böckerna. Klart att det är mer detaljerat i en bok. Men.. den var bra, mycket bra.


  

Lisbeth Salander


Tack till alla som skriver rara kommenterare om vårt nya hem. Vad glad jag blir.

Ni är så snälla. På tal om snälla, missade ni Kattis & Company igår, så är reprisen kl 15.00 söndag på TV4+. Himla snälla killar var det med hos henne. Mina favoritkillar samlade runt bordet. Kan det bli bättre? Ernst sa nåt som stämmer så himla bra. Man får inte vara duktig och lycklig i det här landet för då trycks man till ordentligt. Stackars Ernst som är så utsatt. Antingen älskar man honom eller så hatar man honom. Denne man som sätter ord på lyckosaker som vi upplever och knappt märker. På lyckokänsla, på lyckostunder. Jag tror jag har lite av hans öppna sinnen. Annars skulle jag nog inte gilla honom. Kan det vara så, tror ni? Det tror jag. Äh, det vet jag. c",)


Nu ska jag inte svamla mer. Ska ta kväller. Mys med ljus, lova det.

Kram från ensomfickettrartkortavdotternidag

fighöstmajs  

 




Av Anita - 6 oktober 2009 11:13

Hej vänner!

Idag har killarna åkt till Göteborg för att kolla bilar. Peter är sugen på att byta sin Volvo mot en BMW. Få se vilken bil han kommer hem i. c",) Mycket spännande.


Jag pysslar och donar. Vad mysigt att vara ledig och ha en hel dag för mej själv.

Sätter upp väggord, spikar upp några vägglyktor. Ändrar om lite. Tygtavlorna är klara. Vi är nöjda över resultatet.


MMS-bloggning  

Tyget har jag köpt på Åhlens. Fina färger, tycker jag.


Ha en bra tisdag alla.

Kram från ensomälskarmittnyahem

lifeisfig  

Ps, du får inte missa att se Kattis program kl 21.00 ikväll. Men bara om du gillar Mark, Ernst och Martin. c",)


Av Anita - 5 oktober 2009 20:38

Hej vännerna!

Jag och Peter kom hem först i kväll. Vi har jobbat, sen var vi runt och kollade lampor. Har lånat hem en himla läcker ljuskrona i krom att testa den över soffbordet. Wow, den är pricket över i:et. Den är pärlsockret på kanelbullen. Den är grädden på Irish Coffeen. Den är rosen på prinsesstårtan. Alltså, man kan inte vara utan den. Inte vi. Inte nu. Den ska bara flytta in här. För att den inte ska stråla alltför mycket ska vi skaffa en dimmer. Det blir vackert.


Jag har varit hos Åsa på Agaton Sax och fått håret klippt. Jösses, det behövdes. Nu är jag fin igen.


Imorgon är jag ledig. Det ska bli gott. Då ska jag bl a fixa med några tygtavlor som ska vara över soffan. Tack för tipset, Annika. Just nu känner jag att jag bara ska lata mej mest hela dagen. Men så blir det säkert inte. Har nog lite svårt att sitta still. Min tanke är att jag ska ut på promenad oavsett väder. Det har varit dåligt med den varan det sista. Kan ju inte skylla på dåligt väder hur länge som helst. Hösten är här och därmed de kyliga vindarna.



Nu blir det te och macka. Och TV. Mums, har fått smak på Wasas nya spröda crispbröd med smak av rosmarin och salt. Den med en god ostskiva på, så blir jag nöjd. Mmm. Ha det gott.

Kram från ensomtipsarerattseKattispåTVimorgon=kanongäster

figboksiggie  

Av Anita - 4 oktober 2009 08:55

Hej vännerna!

Jabba, jag har fått en inbjudan till Spotify. Vilket kanonbra musikprogram. Vi kan byta listor om du vill. Om du har Spotify vill säga. Här kan man hitta allt och det senaste. Oftast. Jag är så himla glad. Vad vore livet utan musik?


Kanske åker jag till Spinnet och tittar. Är lite sugen på att besöka Munkaskog också. Få se vad lust och ork bestämmer. Det blir kanske en kanelbulle på fiket. Måste ju fira Kanelbullens Dag idag. kanelbulle  


Ikväll går vi nog på bio. Beck. Förra söndagen blev det inget för vännen tog fel på tiden. Himla synd. Det blev te och macka hos oss istället. Mysigt det också. c",)

Ha en skön söndag alla.

Kram från ensomskajobbalitemerframöver

blåfigängel  

Av Anita - 3 oktober 2009 17:27

Hej vännerna!

Har ni ruskväder också? Här är det innemysväder. Inte har jag lust att ta en promenad i regn och blåst. Nej, jag har städat skåp. Redan tänker du. Jamen, det gick hastigt till när allt skulle upp från flyttkartongerna. Nu är det ordning och reda i skafferi och skåp och jag är så nöjd.


Kvällen igår är vi riktigt nöjda med. Vad trevligt att ha vänner på besök. Några överraskade med fina gåvor.

MMS-bloggning  

Underbart höstigt blomsterarrangemang i pumpa. Och läcker flaska med Blossa 09.

Ett av paren ska till Cypern på måndag. Anar ni att vi är avundsjuka? Åh, vad vi vill åka iväg till sol och värme. Men... vi får glädjas av att andra kan.


Plockmaten bestod av bl a: (Himla synd att jag missade att ta kort på faten)

Ett fat med vikta Salami med peppar på tandpetare - paprikastrimor.

Ett fat med vikta Chorizo på tandpetare - blandade körsbärstomater.

Ett fat med smakrik ost i skivor på Wasas hårda tunnbröd med smak av rosmarin.

Ett fat med ädelost, fikonmarmelad på små salta kex.

Ett fat med kryddiga köttbullar med bl a fetost, vitlök och god krydda - oliver och soltorkade tomater.

Ett fat med Sataykyckling i mindre bitar på tandpetare - jordnötter - jordnötssås att dippa i.

Ett fat med ägghalvor fyllda med tonfiskröra.

Ett fat med krustader fyllda med skagenröra.


Mycket uppskattat. Och visst blev det mycket men jag kunde knappt hejda mej för det var så himla roligt att pyssla med plocket. Öl, vin och cider drack vi. Nästa After Work blir nog lite enklare. Men igår kväll ville vi göra lite extra. Det är våra vänner värda. De kom ju med flyttgröt och överraskade oss totalt, våran första kväll i "nya" boendet.

Eftersom båtvännerna  var här så blev det fotovisning i TV:n. På våra båtfärder och sysselsättning i hamnarna. :o) Mest grill på klippor eller på bryggor. Sol och bad förståss. Härligt att titta tillsammans och kommentera. Det bidrar till skratt och lite retandes.


Anna har åkt hem och jag saknar henne redan. Hon är den bästa dottern och jag är så stolt över henne. Vilken tur att vi snart ses igen. För då ska vi få underhållning av Mark Levengood.


Ikväll blir det mys vid TV:n. Jag ska fortsätta sticka på min färgglada halsduk. Egentligen är jag sugen på att lära mej virka. Har köpt några olika färger i bomullsgarn. Har efterlyst virk- och stickkvällar här i Gränna. Och det verkar som om det ska bli av. I garnaffären här i Gränna. Och jag tror det är ABF som har trivselkvällar varannan måndag kväll. Vete katten om inte jag ska gå dit på måndag. Kul att träffa handarbetande tanter. c",)


Hoppas att ni har det bra. Tack till er som skriver kommentarer. De gläder mej alltid.

Kram från ensomficköverraskningsbesökidag=jätteroligt

primrain  


Av Anita - 2 oktober 2009 13:38

Hej vännerna!

Åh, idag skiner solen och det är så himla vackert ute med alla höstfärger. Sjön är alldeles blå och himlen likaså. Underbart! Här fixar vi för kvällens After Work som ska äga rum hos oss. Det blir olika plockmat med dryck. Vad kul det ska bli. Och vad roligt det är att finurla ut plockmaten. Jag berättar lite imorgon vad vi åt. Vill ju inte avslöja redan nu vad gästerna får. Då blir det ju ingen överraskning.


Anna har stickat färdigt sin halsduk. Så duktig hon är. Nu vill hon pyssla mer. Snyft att hon åker hem imorgon.

Men den 16 oktober kommer hon igen för då ska vi gå på Marks konsert eller pratshow vad det nu blir.


Ha en go fredag.

Kram från ensomjobbarpåsöndag

äppelfig  

Av Anita - 1 oktober 2009 13:06

Hej vännerna!

Mmm, Anna och jag har haft en lång mysmorgon med frukost och brödbak. Ja, jag har bakat blåbärsmuffins också. Köpte boken "1 smet och 100 muffins. Muffig bok, mums! Brödet som jag bakade är det lättaste brödbak jag varit med om tror jag. c",) Vill du ha recept? Då kommer det här


Lättbakat bröd

2 dl vetekli

2 dl vetemjöl

1 tsk salt

1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

½ dl russin

½ dl solroskärnor

Blanda alla torra ingredienser.

4 dl naturell yoghurt röres samman med det torra.


Grädda i en smord bakform 175 grader i ca 45 minuter.


Anna och kompisen sitter på mysigt fik här i Gränna. Klart de vill vara för sej själva. Martin och jag passar kompisens söta schäfer, Alice. Hm, vi är dåliga hundvakter för när vi lämnade henne ensam här uppe snattade hon TRE muffins. Med papper. Blårutigt papper. Hoppas hon inte får ont i magen.

Kurr, vad vi skulle vilja ha en hund här i huset. Det kanske inte är omöjligt. Kanske inte.


Ha en bra torsdag alla. Här är det regnigt och blåsigt, men det gör inget för vi är så glada ändå.

Kram från ensomnjuteravledigdag

applepiefig  



Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards