Anitas blåa blogg

Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

Valentin - Alla hjärtans dag.

Av Anita - 14 februari 2009 13:11

Hej vännerna!

Idag tänker jag extra mycket på er alla goa vänner. Ni är värda en röd ros och god choklad allihop. Och en bamsekram för att ni finns. Kurr.


Jag tar den här i repris från förra årets blogginlägg:


St Valentinus

Valentinus var biskop i Rom under 200-talet. Han verkade under en kejsare som förbjöd sina soldater att gifta sig, i syfte att kunna behålla en stark armé. Det här accepterade inte romarna och Valentinus började i hemlighet förrätta vigslar mellan soldaterna och deras flickor. När Valentinus dubbelspel blev avslöjat blev han fängslad och dömd till döden. Under tiden i fångenskap utförde Valentinus ett mirakel, då han gav en blind flicka synen tillbaka. Samma dag som Valentinus skulle avrättas, den 14 februari, skickade han ett meddelande till den numera seende flickan som han undertecknade " din Valentinus". Senare samma dag blev han avrättad. Efter sin död firades Valentinus som en kärlekens försvarare, bland annat genom att man skickade meddelande till någon man älskade. Han blev så småningom helgonförklarad och fick en egen högtidsdag

den 14 februari.


Ja, så började det alltså....

Här i Sverige kallar vi ju denna dag för Alla hjärtans dag.

Numera skickar vi "små meddelande" även till vänner som är oss kära.


Du som blev besviken över att inte fått nåt egengjort kort av mej till Alla hjärtan, ber jag om ursäkt. Tiden och lusten infann sej inte riktigt. Och kanske var det också det där med tvåvägspostgång. Jag skickar till så många , men får knappt ett enda kort själv. Urp!


Jag har öppnat det fina paketet i Alla hjärtans dag swappen. Äntligen.



Mums - röda hjärtan, chokladhjärtan, choklad, kärleksbrygd (te) choklad till varm dryck. En mysfilm som jag inte sett - Nätterna vid havet. Härligt. Hjärtat i zink ska jag använda till en ljusdekoration.

Tusen tack gulle dej Mindi!

Jag var hemlig swappare till Linda.


Nu ska vi ut i solen. Den lyser från en blå himmel. Kan det bli bättre?

Kram till er alla från ensomärgladattniallavännerfinns

 
 
Lillmonster

Lillmonster

14 februari 2009 14:07

Vilka fina saker du fick av våran kära Mindi. :)

Ha en trevlig dag.

Kram

http://lillmonster.com

 
Inger

Inger

14 februari 2009 16:59

Hej kära syster,
Tack för det söta kortet och semesterkort.
Stoooor kram till dig idag på Alla Hjärtans Dag!
Kramis från söstra di

http://get-me.to/inger

 
M i n d i

M i n d i

14 februari 2009 18:15

Choklad vet jag ju att du gillar i alla fall. ;)

Stor kram
M I N D I

P.S Tack för fint kort. :) D.S

http://mindidagar.blogspot.com

 
Maria

Maria

14 februari 2009 20:24

Hej! Va fina saker du fick! Önskar dig en trevlig kväll! Kram Maria

http://www.mariasdagbok.blogspot.com

 
Tin

Tin

14 februari 2009 21:59

Jag älskar choklaaaaaaaad!!! Tackar tackar!

Ha en riktigt hjärtlig dag!

Kramar

http://tins.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

15 februari 2009 21:07

Åh, fina grejer du fått där av Mindi!

Och tack snälla du för allt det fina som fanns i mitt paket. Blev verkligen jätteglad för det. :-) Dessutom var paketet så otroligt vackert. Vad duktig och pysslig du är!

Hoppas du haft en trevlig helg! Här har vi tillbringat denna härliga dagen i skidbacken. Är rätt trött nu efter massor av frisk luft och lite skidåkning.

Ah, du undrade vad Sixten är för en ras... jo hans mamma är en Japansk spets och pappan är en långhårig Chihuahua.

kram Linda

http://lindaskriver.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 5 december 2013 00:32


Hej vänner!Nu har ni nog slutat titta in på min blogg. Jag förstår er. Här händer ju ingenting. Förlåt. Jag ville mest ge ett livstecken och önska er en mysig December.   Kram från ensomfinnspåfacebook   ...

Av Anita - 27 augusti 2013 07:26

Hej vänner!Jag har den stora glädjen att få åka färja till jobbet. Den senaste tiden har det varit fantastiskt vackert väder. Solen har lyst, himmel och vatten har varit så vackert blå. Jag måste få visa er:   Lördag morgon. Jag åker 6:55 färjan...

Av Anita - 14 augusti 2013 08:23

Hej vänner!Jag ber om ursäkt. Jo, för att bloggen varit oaktuell en lång tid. Jag har funderat på att stänga ner den. Men det låter jag bli. För mej är det en dagbok och jag gillar att kunna gå tillbaka och läsa vad jag skrivit. Datum och händelser ä...

Av Anita - 3 maj 2013 23:13


Hej vänner!Lycka är att kunna njuta på väg till jobbet. Jag åker färja till Visingsö och till mitt jobb i Hemtjänsten. 1:a maj 2013. Såhär är Vättern bäst.  Kram från ensomgillarsjön   ...

Av Anita - 24 april 2013 06:54


Hej vänner!Mer än så behöver jag inte skriva.  Nu har vi en härlig tid framför oss med livsglädjande händelser, resor och göromål. Kram till er alla från ensomnjuteravallapenséerhärhemma       ...

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards