Anitas blåa blogg

Alla inlägg under december 2009

Av Anita - 21 december 2009 12:57

Hej vännerna!

På morgonen föll det mer snö. Det är kallt så den ligger kvar. Vättern är gråvitljusblå = vintersjö. Just nu ligger den stilla. Solen skiner och det är fantastiskt vackert med glittrande vinterlandskap. Vi har ju en underbar utsikt och den lever vi med hela tiden. Få se om det blir en promend i det vintervita.


Igår blev det sex kort till gjorda. De är ilagda i brevlådan och jag håller tummarna för att de ska hinna fram till mottagarna i tid. Några kort kan ni få se. 17 kort blev gjorda iår. Tyvärr får inte alla som jag hade velat ge. Nästa år ska det börjas göra julkort i september eller nåt.


 

 



 


       


  


Enkla kort, men jag hoppas att de uppskattas ändå. I år kände jag inte för att stämpla motiv och måla.


Nu ska jag sätta fart här.

Ha en bra dag och hoppas att solen lyser på er också.

Kram från ensomgöraLeilasRockygodisikväll:o)

figsigpåskivstav  

 




  

Av Anita - 20 december 2009 19:24

Hej vännerna!

Har ni en mysig söndag. 4:e advent. Oj, om bara några få dagar är det Julafton. Mysigt eller hur? Mysigt var det inte på A6 idag. Jag åkte med Peter in en snabbis till stan, för han skulle fixa lite i sin affär. Han släppte av mej vid A6. Puh! ALLA var nog där. c",) Det blev ett kort besök för mej. I torsdags handlade jag en sak att ha i hallen. När jag installerat den hemma, såg jag att det måste vara några fler. En i varje storlek. Liten, mellan och stor. Såhär:


MMS-bloggning

Här står faktiskt tre stycken fast det är svårt att se. De speglar sej i dörrglaset. Tomten köpte jag i en mysig blomsteraffär på kajen i Eriksberg.  

 

Lyckan är extra stor idag, för nu har jag fått en sänglampa uppsatt av Peter. En liten vit söt men funktionell. Underbart! Nu kan jag äntligen ligga i sängen och läsa. Jag tog fasta på Birgittas härliga tips att köpa en julbok att ha i julhelgen. Och det blev en riktigt mysbok, verkar det som. "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".


Jag glömde berätta (igår) att vi hade turen att få se Ostindiefararen - skeppet som ligger i Eriksberg. Vi fick guidning ombord. Av ungdomar som varit med och seglat henne. Vad roligt och himlans intressant.


Nu ska jag göra några eftersläntare av julkort. Det är alltid likadant. Varje år. Att man glömmer någon och kommer på i sista stund att den måste få ett kort. Visst är det hemskt att få kort av några som man glömt att skicka till? Hoppas de kommer fram med vanligt porto.

Ha en fortsatt mysig söndag.

Kram från ensombaraskajobbapåtisdag

  

Ps, hurra, vi har glittrande snö och kallt.

Av Anita - 19 december 2009 21:50

Hej vännerna!

Nu är vi hemma igen. Ursäkta att det inte blivit bloggat på några dagar. Jag satt och skrev här i torsdags kväll och sen försvann alltihop. Det gick inte att komma in på inloggningen för att uppdatera bloggen. Mycket frustrerande. Både ni och jag är vana vid att det bloggas varje dag. Eller hur?


Det har varit en underbar liten minisemester i Göteborg. Vi började med att hämta Anna i sitt hem i Kungälv. Sen bar det iväg till Avenyn och en underbar middag på Fond. Vad gott att få äta mat lagat av en "kändiskock". Efter det shoppade vi lite i Nordstan. Där var knökat så vi stod inte ut så länge. Puh! Åkte istället till hotellet och checkade in. Vi bodde på Quality hotell i Eriksberg. Fantastiskt fint. Det blev inte tillfälle att åka cityfärjan över till stan. Vi tog bilen till Liseberg på kvällen. Brr, där var det svinkallt men fantastiskt vackert och stämningsfullt. Dofter av glögg, nygräddade bakverk, brasor som värmde,  snösprayat vinterlandskap, renar som låg och sov i kylan, karuseller som var igång, tomtar som hälsade på barnen ..... och alla lysande lampor. Överallt. Jag tror att alla vuxna blir barn på nytt på Liseberg. Självklart på sommaren, men också på vintern när allt är så himla vackert.


Jag blev så himla glad när jag kunde köpa Rit & Målerigårdens samlartomtar. År 2005 och 2006 fattades ju i vår samling. Nu har vi allihop. Jättekul!


                    

           2005                                             2006


Idag har vi inte varit stan. Nej, vi fick nog av all trängsel igår. Vi tog det lugnt i morse och satt länge i frukostmatsalen. Frukostbuffén var alldeles jätte mycket och väldans god. Mmm, det är verkligen lyx att gå ner till restaurangen och få plocka till sej av allt gott. Helt otroligt hur mycket man kan äta på en sån där frukostbuffé. c",) Efter den blev det en härlig promenad längs med kajen. Solen sken och det var fantastiskt vackert. Vad roligt att uppleva en "ny" plats i Göteborg. Eriksberg med omgivning är vackert. Särskilt vid vattnet förståss. Där fanns båtplatser. Vilket läge att bo så och ha sin båt precis utanför lägenheten. Det heter duga det.


I em har Anna och Stefan bjudit på god middag hemma hos sej. Mysstund med titt på semesterbilder och sen styrde vi kosan hemåt Gränna. Anna är med oss. Hennes kompis är hemma från Italien och då måste de ju förståss träffas. Härligt.


Borta bra men hemma bäst. Det är alltid mysigt att komma hem. Fast snart blir vi sugna på att åka iväg igen. Nu lockar utlandsresa. Kanske kan det bli av i januari.


Må så gott alla.

Kram från ensomminsannhannattseErnstigårkväll:o)

figsigblåmedljus  


Av Anita - 16 december 2009 19:34

Hej vännerna!

Idag har jag börjat jobba igen. Hastigt och lustigt men kul.


Efter det var jag och köpte massor av ljus på Ikea. Det är fantastiskt billigt med blockljus där. Måste vara billigast av alla butiker. Eller?

Snön ligger kvar här i Gränna och det är jag så glad för. Jippie!


Nu ska jag mysa med gubben. På tal om mys, vi åker till Göteborg på fredag. DET ska bli mysigt minsann. Träffa kära dotter med sambo och bara vara. På Liseberg bl a. Vi ska bo på hotell i Eriksberg. Där var vi på Scrapmässa och det såg så fint ut. Det går båtar in till stan. c",) Solen ska skina har vi hört.


Ta hand om er och ta hand om varandra.

Kram från ensomskakollaBondesökersnart

figsigpåskivstav  

Av Anita - 15 december 2009 13:12

Hej vännerna!

Här sitter jag och ska försöka få ihop de sista julkorten. Det snöar utanför fönstret och i pysselrummet lyser tända ljus för att höja mysstämningen. Jag spelar julmusik. Just nu är det min blandskiva som jag gjorde förra året. Den skickade jag med i julkorten till en del av våra vänner. (Jag hoppas att ni har den kvar och kan spela).

Det doftar pepparkaka här i rummet. Nej, jag har inte bakat. Bara fuskat till det med ett doftljus. Ett ljus som jag fick i julklapp av AnnaK (butiken)


  

Vad glad jag blev över den fina julklappen. En härlig överraskning.

 

Jag hade tänkt att åka in till stan och göra ärenden. Behöver fylla på ljusförrådet. Bl a. Men snöandet gjorde att jag bestämde mej för att avvakta några timmar. Kanske lugnar det ner sej och då kan jag åka. Annars tar jag det imorgon. Åh, vad härligt att vi fått snö förresten. Vitt och fint. Nu blir det ljusare ute. Har ni hört att vi kan få en vit jul? Visst låter det toppen?


Ha en bra dag alla.

Kram från ensomlängtarihjälmejefterenhund

winterfig  

Av Anita - 14 december 2009 13:30

Hej vännerna!

Det gäller att vara uppmärksam på mailen man får. Det här väckte misstankar direkt. Varför? Jo, såhär skulle inte företaget formulera sej. Vem använder "bönfaller" i sådan text? Avsändaren är Telia E-post tjänsten. Det klingar falskt.

Bäste kund,
E-postnotifiering
Vi ber om ursäkt för att informera er om att vi inte kan verifiera ditt konto identitet.
För att skydda ditt konto.
Vi har avslutat din webbmailkonto session.
För att lösa denna situation.
Vi bönfaller dig att klicka pĺ SÄKER länken nedan för att bekräfta eventuella fynd.

http://webmail.telia.se

Tack för att du valt Telias e-posttjänst.
Telia Webmail Service.

När jag ställer musen på länken står det en helt annan adress där. Undra vad som händer om jag klickar på den? Jag ska inte testa. Det vore dumt. Akta er för såna här mail.


Idag gör jag julkort. Hm, undra hur många jag ska skicka? Det tar tid för jag är petig. Ha en bra måndag alla. Ikväll kan jag tipsa er om TV 4 kl 20.00 - Svenska hjältar Gala.

Kram från ensomkanskebörjarjobbaredandennavecka

  

Av Anita - 13 december 2009 14:56

Hej vännerna!

Lucia kommer med ljuset. Lucia kommer med glädje. Det är musigt med Lucia. I alla fall hos Fröken Elsa. Titta vad hon har hos sej. Jag är riktigt avundsjuk. De är helt underbart ljuvliga de små liven. Och jag kan riktigt höra deras musiga röster. c",) Gulligt så jag dånar. Besök Fröken Elsas Julkalender så blir du glad. Garanterat. Lycka för mej är att jag hunnit beställa en Matilda Mus innan Marie sa nej till nya beställningar.

  

Bild lånad av Fröken Elsa.

Det enda Lussetåg vi har sett är på Nyhetsmorgon på TV. Det var fint och stämningsfullt.


Idag känns det som om det är snö i luften. Känner ni det? Ett tjockt grått molntäcke har gjort dagen mörk. Då gäller det att pigga upp sej. Ett förslag är att baka kladdkaka. c",) Mm, det doftar ljuvligt i huset.


Hoppas att ni har en trevlig 3:e advent och Lucia.

Kram från ensomlängtartillfredag

figljus  

Av Anita - 12 december 2009 19:27

Hej vännerna!

Nu har vi kommit hem från en trevlig och rolig em/kväll. Vi har bowlat med ett gäng där jag inte kände någon. Peter kände några. Väldigt trevliga människor. Vad roligt det är att bowla. Ibland fick jag in riktigt bra slag eller vad det heter i bowling. Efter det har vi kollat matchem mellan HV 71 - Färjestad. Det blev 7 - 1. Vad kul! Jodå, det tyckte t om jag som inte är så sportintresserad.

Vi trodde att vi skulle äta Taco Buffé men det var en missuppfattning. Jag ska laga potatisgratäng och kassler.  Bums meddetsamma. Med lite grönsaker till.

Åh, vi är döhungriga. Så nu slutar jag skriva här.

Må så gott alla.

Kram från ensomärlitekallochmåstetinauppmedenvarmdryck

  

Ps, det visade sej att en av killarna är bror till en man som är gift med min bänkkamrat från Omvårdnadsutb. Och en av tjejerna är syster med en segelkompis till oss. Världen är liten ibland. ;o) Hej på er M och C. Ni skulle ev varit med hörde jag. Synd att ni inte kunde. Kram till er båda

Välkommen

Tidigare inlägg

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

   

Arkiv

10 topplistor (Spotify)

 

 

Bloggare

 

Scrappare

Nätbutiker/Butiker

 

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.  

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)

Hund

Mat och annat

TV

 

Väder Gränna


Ovido - Quiz & Flashcards